YoungCapital Company Blog

Optimale digitale onboarding

Wist je dat met een goede onboarding mensen 34% sneller up-to-speed zijn dan zonder inwerktraject? Daarnaast krijgen nieuwe medewerkers meer feeling met je bedrijfscultuur én zijn ze meer betrokken. Best belangrijk, dus. Zo’n onboarding. Maar kan dat ook op afstand? Jazeker. Met deze 6 tips voor een digitaal onboardingproces is je nieuwe medewerker in no-time succesvol aan het werk.

Tip 1: Een creatieve introductie

Spontaan kennismaken en een voorstelrondje doen bij de verschillende afdelingen zit er nu niet in. Maar met een beetje flexibiliteit kun je de nieuwe medewerker alsnog goed introduceren.

Neem vooraf een video op waarin collega’s zich voorstellen. Of plan videocalls in waarin de nieuwe medewerker iedereen rustig kan leren kennen. Wat je ook kunt doen, is een virtuele tour geven door het pand. Om zo extra feeling te krijgen met de organisatie. Is jullie kantoor open? Werk dan de eerste week met de nieuwe collega op kantoor. Ieder face-to-facecontact draagt namelijk bij aan een succesvolle onboarding.

Tip 2: Geef iets meer aandacht dan normaal

Ruim 79 procent van de medewerkers die binnen een half jaar vertrekt, noemt ‘een gebrek aan waardering van mijn manager’ als reden. Check dus regelmatig hoe het met de nieuwe medewerker gaat. Door aan het begin van de eerste week tijd in te plannen voor een een-op-eengesprek. Hier kunnen jullie de verwachtingen en ongeschreven regels binnen het team bespreken. Denk aan werktijden, communicatiekanalen en -vormen en bereikbaarheid. Allemaal met het oog op een gezonde werk-privébalans.

Vergeet ook niet om af en toe spontaan in te checken bij de nieuwe medewerker. En oprechte interesse te tonen voor hoe het gaat. Daarmee geef je aan dat je aan ’m denkt en het creëert een opening voor eventuele vragen.

Tip 3: Koppel ’m aan een buddy

De barrière om vragen te stellen is op afstand extra groot. Zeker voor een nieuwe medewerker. Koppel hem of haar dan ook aan een ervaren collega’s met een vergelijkbare functie, zodat diegene de nieuwe medewerker op een snelle en persoonlijke manier wegwijs maakt. Een buddy creëert een gevoel van vriendschap op de werkvloer, schept een vertrouwensband en stimuleert persoonlijk contact. Ook geeft het de nieuwe collega de mogelijkheid om gaandeweg vragen te stellen. Iets wat ook prima werkt op afstand.

Tip 4: Zet video in waar het kan

Tekst is vaak onze go-to communicatievorm als face-to-facecontact niet mogelijk is. Maar het is niet altijd de beste optie. Heb je weleens aan video gedacht? De combinatie van beeld en geluid is ideaal voor het welkomstpraatje van de CEO, de introductie van je bedrijfscultuur en uitleg over de KPI’s. Dit hoeft absoluut geen Oscarwaardige productie te zijn. Homemade video’s voldoen net zo goed.

Is het mogelijk om webinars te maken? Doe dat dan. In een webinar kun je niet alleen alles vertellen over de organisatie, maar ook direct de interactie opzoeken en alle mogelijke vragen van de nieuwe medewerker(s) beantwoorden.

Tip 5: Alles op één plek

Versnipperde informatie is geen recept voor succes. Zet alle onboardinginformatie op één plek om te voorkomen dat de nieuwe medewerker belangrijke informatie mist en om het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Tip 6: Maak het visueel

Een gemiddeld onboardingtraject bevat zo’n vijftig taken. Je verliest dan al gauw het overzicht. Maak het traject daarom visueel, bijvoorbeeld met een tijdlijn. Zo kan de nieuwe collega afvinken wat hij gedaan heeft en weet hij precies wat hem nog te doen staat tijdens het onboardingproces.

Met deze tips krijg je nieuwe collega’s ook via de digitale weg volledig aan boord.

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.