YoungCapital Company Blog

Met een nieuw businessmodel de coronacrisis uit

Gaan de zaken minder hard dan voor de coronacrisis? Je hebt twee opties: niets doen en je eigen graf graven (zoals Kodak ooit) of je businessmodel herzien en rise from the ashes like a phoenix. Mede-oprichter van YoungCapital Hugo de Koning en CEO van Business Models Inc. Patrick van der Pijl helpen je naar een futureproof businessmodel. Want jij wilt tijdens én na de crisis blijven bestaan.

Stap 1: Je businessmodel onder de loep

Wees realistisch. Het kan zijn dat je huidige businessmodel tekortkomingen heeft. We worden fysiek beperkt in ons doen en laten en dat verandert de behoefte van klanten. Net als thuiswerken, dat heeft geleid tot een new way of working. We zijn überhaupt meer thuis, we doen andere dingen en gaan niet op vakantie: een new way of living. Door deze veranderingen schaffen we andere producten aan: the new way of consumption. Hoe kun jij hierop inspelen? Waar liggen de nieuwe behoeftes van klanten? Spring in het gat, want daar liggen je kansen.

Stap 2: Fake it till you make it: scenario’s

Hoe kun je anticiperen als je niet weet wat de toekomst brengt? Enter scenarioplanning. Doen alsof, dus. Maak financiële scenario’s waarbij je de gevolgen uitwerkt bij een omzetverlies van 20, 30 of zelfs 40 procent. En vergeet de productscenario’s niet. Daarin geef je antwoord op de vraag ‘Hoe blijft ons product ook in de toekomst aansluiten op de markt?’. Een handig format is het kwadrant.

Kies twee factoren die van invloed zijn op je businessmodel. Bijvoorbeeld ‘geld uitgeven wel of niet’ en ‘evenementen wel of niet’. Deze factoren zet je op de twee assen. Zo creëer je vier fictieve werelden van mogelijke scenario’s: 1) wel-wel: mensen geven wel geld uit en willen ook naar evenementen, 2) niet-wel: mensen geven geen geld uit, maar willen wel naar evenementen, 3) niet-niet: mensen geven geen geld uit en willen niet naar evenementen en 4) wel-niet: mensen geven geld uit, maar willen niet naar evenementen. Deze fictieve werelden vul je met kansen die zouden werken als het scenario werkelijkheid wordt.

Stap 3: Talk your way in

“Ik kan mijn klanten toch niet bellen als ik niets te verkopen heb?”. Juist wel. Bel je klanten van de afgelopen twee jaar op. Vraag hoe het gaat, hoe thuiswerken bevalt, of ze tips hebben die jij weer met andere klanten kunt delen. Jouw doel: erachter komen waar je klanten mee zitten. Die informatie is goud waard bij de ontwikkeling van een futureproof businessmodel.

Stap 4: Een nieuw businessmodel ontwikkelen

Kijk goed om je heen: welke businessmodellen ontstaan er? Probeer een patroon te herkennen en vertaal het naar jouw bedrijf. Hoe kun jij het spel op een andere manier gaan spelen?

Disney verbeterde de ervaring van pretparkbezoekers bijvoorbeeld met een app. Ze losten een fysiek probleem (lange wachttijden) op met een een digitaal product: een app waarin bezoekers hun ride kunnen boeken en tips krijgen over restaurants en shops. Hierdoor heeft de klant een betere ervaring én verdient Disney meer. Hoe ziet de waardevolle combinatie van digitaal en analoog er voor jouw business uit?

Stap 5: Leg je klanten het businessmodel voor

Gaan de zaken op het moment wat minder hard? Laat je niet uit het veld slaan. De tijd die je overhebt, kun je het best steken in innovatie. Moeten roeien met de riemen die je hebt, maakt je creatief. Dus zet die extra stap, dek toekomstscenario’s goed af en ga nog eens met je klanten in gesprek.

De gouden tip: vraag klanten om mee te denken. Leg je nieuwe businessmodel voor en vraag om feedback. Hoe beter het businessmodel op hun wensen aansluit, hoe groter de winkans voor jou. En, je klanten hebben er zelf ook wat aan om mee te denken.

Wees rebels en lanceer iets nieuws

Om nog even terug te komen op Kodak. Zij vonden de digitale camera uit, maar besloten er niets mee te doen omdat het hun bestaande product uit de markt zou slaan. En daarmee groeven ze hun eigen graf. Dus, ook al kom je uit op een businessmodel dat concurreert met je huidige, schuif het niet aan de kant. Met een futureproof businessmodel kun je producten naast je huidige producten lanceren, zodat je een nieuwe groep klanten aantrekt. Daar heb je ook na de crisis nog profijt van.

Met jouw futureproof businessmodel kom je beter, slimmer en sneller de coronacrisis uit en openen er nieuwe werelden.

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.