YoungCapital Company Blog

positieve-bedrijfscultuur

Een bedrijf zonder cultuur is als YoungCapital zonder energie. Onvoorstelbaar. Maar hoe vind je die gedeelde set van waarden? Het DNA dat iedereen binnen het bedrijf verbindt? En, misschien nog wel belangrijker: hoe speel je hier vervolgens verder op in?

Bedrijfscultuur verzin je niet

Die is er al. “Zodra je mensen bij elkaar zet, ontstaan de gemeenschappelijke waarden vanzelf”, legt Marcia Goddard uit, neuropsycholoog en Head of People & Culture bij Tony’s Chocolonely. Vraag jezelf dus af: wat bindt mijn medewerkers? Waar zijn ze trots op en waarop juist niet? En wat moeten ze in huis hebben om kwaliteit te leveren. Beantwoord je deze vragen, dan weet je direct welke bedrijfscultuur bij jullie past.

Wat absoluut geen zin heeft? “Denken: dit wil ik worden, dus ik ga vanaf nu zo zijn”, vertelt Marketing Director Margriet de Kroon. “Blijf dicht bij wie je bent. Vaak zie je dat een marketingbureau een sexy sausje over de bedrijfscultuur gooit. Alleen klopt de buitenkant dan niet met de binnenkant. De sterke merken zijn de merken die écht zijn.”

No-blame-cultuur

Natuurlijk, er zijn elementen waar elke bedrijfscultuur aan moet voldoen. Veiligheid speelt bijvoorbeeld een grote rol, vindt HR Director Elbrich Batstra. “We willen dat iedereen, van de receptie tot het management, altijd en overal alles durft te zeggen.” Dit maakt iemand ook creatiever. Je loopt niet continu rond met de gedachte: help, straks word ik op het matje geroepen. Je hebt juist de ruimte om anders na te denken over je werk.

Ook Marcia vindt een no-blame-cultuur het allerbelangrijkste op de werkvloer. Blame the situation, not the person is haar motto. “Als medewerkers fouten durven te maken, wordt de cultuur vanzelf creatiever, veerkrachtiger, zelf-kritischer, empathischer en moediger.” Eigenschappen die je als bedrijf nodig hebt om de ontwikkelingen van de 21ste eeuw aan te kunnen.

Het echte werk

Heb je die bedrijfscultuur in kaart gebracht, dan begint pas het echte werk: de cultuur behouden en verder uitbouwen. En dat proces houdt nooit op. Vraag jezelf dus regelmatig af: klopt mijn cultuur nog met waar ik nu naartoe wil? Pols dit ook regelmatig bij je managers. Zij hebben namelijk een sleutelrol: een positieve bedrijfscultuur valt of staat bij hen. Als ze negativiteit uitstralen, verspreidt dit zich als een virus door het bedrijf.

Nog een tip: houd reallife contact, ook in coronatijd. Zeker jonge werknemers vinden dit belangrijk. En vergeet hierbij ook zeker niet de flexwerkers. Zij zijn het visitekaartje van het bedrijf en horen dus net zo goed bij de bedrijfscultuur. Maak dus zo min mogelijk onderscheid tussen vaste medewerkers en flex-collega’s. Zodat jullie samen de grenzen kunnen opzoeken. Daar plukken jouw medewerkers én de cultuur alleen maar de vruchten van.

Jezelf nog meer verdiepen in jongeren en werk? Bestel nu gratis YOUNG. Hét magazine voor werkgevers. Boordevol verhalen van jongeren, inzichten en tips van experts, ervaringen van bedrijven en uitgebreid onderzoek.

bedrijfscultuur_1

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.