YoungCapital Company Blog

Te vaak zie ik dat bedrijven anders overkomen dan ze van binnen zijn. Daarmee trekken ze sollicitanten aan die niet bij de bedrijfscultuur passen. Die mensen zijn vaak snel weer weg. Mijn advies? Laat het ideaalplaatje los en schrijf op wat je in de spiegel ziet.     

 Als ik een euro had gekregen voor elke keer dat ik verrast werd door een bedrijfscultuur, dan was ik nu rijk geweest. Vaak zie ik flitsende ‘company values’ op de website staan, maar blijken die woorden hol te zijn. In plaats van de vlotte club die men wil zijn, is het een starre, energieloze boel. Andersom stap ik ook regelmatig over de drempel van een bedrijf dat me vrij saai lijkt, maar dat van binnen blijkt te bruisen. 

 Al die bedrijven missen kansen. Want mijn verwachtingen zullen niet veel verschillen van die van een sollicitant. We gaan af op wat we zien: het merk, de website, de vacatureteksten. Als die niet aantrekkelijk zijn, schrik je mensen af. Het is dus goed om aandacht te besteden aan hoe je overkomt. Maar als je alleen de buitenkant glanzend oppoetst en je de binnenkant vergeet, dan raken mensen teleurgesteld als ze eenmaal binnen zijn. 

Trek je de juiste mensen aan?

Grote corporates doen graag alsof er nog een startup-mentaliteit heerst, terwijl jonge bedrijven zich juist gewichtiger voordoen dan ze zijn. Daardoor worden alle vacatureteksten hetzelfde soepje: “Je komt te werken in een divers team waarin iedereen harmonieus samenwerkt aan een duidelijk doel. Je krijgt veel vrijheid en elke dag is anders. Naast hard werken is er ook ruimte voor gezelligheid.” 

Herkenbaar? En hoe vaak is dit nu écht de realiteit?

Bij grote bedrijven kom je misschien wel echt te werken in een divers team en werk je ook aan een duidelijk doel. Maar is elke dag anders? No way. Je hebt juist veel structuur en weet waar je aan toe bent. De meeste functies zijn heel specialistisch. Je doet één ding, elke dag opnieuw, en juist de verdieping maakt het leuk. En ‘er is veel vrijheid’? In vergelijking met Noord-Korea misschien. 

Bij kleine bedrijven is het salaris vaak minder goed, zijn secundaire arbeidsvoorwaarden nauwelijks aanwezig en heerst er chaos. Het doel verandert met de week. Maar juist omdat er nog zo weinig vastligt, kun je veel zelf invullen en snel van koers wijzigen als dat nodig is. Heerlijk voor de doeners en de grote-stappen-snel-thuisfiguren, maar stressvol voor wie behoefte heeft aan structuur. 

Durf jezelf te laten zien

Met bovenstaande, gegeneraliseerde voorbeelden wil ik illustreren dat elk bedrijf eigenschappen heeft die een bepaalde groep mensen aantrekken en een andere groep juist afstoten. Wat voor de één een feest is, is voor de ander een horrorscenario. Wees niet bang om die te benoemen, want je kunt het nooit voor iedereen goed doen. Kijk maar eens naar dit voorbeeld, uit een vacature op Indeed geplukt: 

 NOG EVEN GOED OM TE WETEN

Eén van de medewerkers heeft een hulphond, die dagelijks aanwezig is op kantoor. Het is belangrijk dat je niet allergisch of bang bent voor honden.

In deze twee zinnen staat zoveel! Het laat zien dat diversiteit op deze werkvloer écht leeft. Dit spreekt toch veel meer dan de zin: ‘Je werkt in een divers team’? Wat ik hier ook zie, is een werkgever die sollicitanten respecteert. Ik ken genoeg werkgevers zouden zwijgen over de hulphond, in de hoop dat ze mensen met allergie of angst voor honden toch nog over de streep kunnen te trekken. Deze werkgever laat mensen zélf, vooraf, die afweging maken. 

Afschrikwekkend Unique Selling Point 

Je bedrijfscultuur overbrengen is niet makkelijk. Cultuur is ongrijpbaar, lastig hard te maken, gaat om gevoel. Het leeft niet in catchy slogans en company values, maar tussen de regels door. Je ziet het in hoe medewerkers met hun klanten omgaan en met elkaar. 

Dus schrijf jij binnenkort een vacature? Zoek op waar het schuurt, gebruik concrete voorbeelden en wees specifiek. Vertel maar dat je bedrijfsuitje een kneuterige karaoke-avond was, waarbij de oprichter de microfoon kaapte en niet meer losliet. Schrijf maar op dat jullie niet aan thuiswerken doen, omdat jullie dat ongezellig vinden. Of dat iemand een hele afdeling in z’n eentje moet draaien, tot er geld is om meer mensen aan te nemen.

Ben je bang dat het mensen afschrikt? Dan heb je hoogstwaarschijnlijk je Unique Selling Point gevonden. 

 

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.