Newsroom

In de media

Horecapersoneel aan de slag voor de Sint

27-11-2020

Horecapersoneel aan de slag voor de Sint

Logistieke sector staat voor uitdaging drukste maand ooit

door Yteke de Jong

AMSTERDAM • Horecapersoneel is tijdelijk aan de slag om de Sinterklaas- en kerstpiek bij webwinkels en transporteurs te verlichten. Alle extra handjes kunnen echter niet voorkomen dat pakketjes er langer over zullen doen om in de zak van Sint of onder de kerstboom terecht te komen.

Dat blijkt uit een onderzoek van ABN Amro naar de logistiek rond e-commerce. Door corona is Nederland massaal aan het webwinkelen geslagen, en daar komt de eindejaarspiek nog bovenop. De uitgaven aan Online verkopen ligt 75% boven vorig jaar.

Hard werken

Dat betekent dat er meer behoefte is aan bezorgers, chauffeurs en mensen aan de sorteerband in de distributiecentra. „Het gaat om zeker duizenden tijdelijke banen”, zegt transporteco noom Albert Jan Swart van ABN Amro. „Veel horecapersoneel kan nu aan de slag in de logistiek. De uitzendbureaus en de logistiek hebben elkaar al in de eerste coronagolf gevonden, toen Nederland massaal aan het webwinkelen sloeg. Horecapersoneel kan hard doorwerken, die hebben ze er graag bij in de logistiek.” Uitzendbureaus springen er op in. „Er is vanaf het begin van de coronacrisis al veel verloop in luchtvaart- en horeca naar de logistiek”, zegt een woordvoerder van Young Capital. Terwijl de overheid in het najaar werd overvallen door een tweede golf van snel oplopende aantallen besmettingen met het coronavirus, maakte de pakkettenmarkt

zich al vanaf de zomer op voor een tweede gedeeltelijke lockdown. Traditionele piekdagen zijn de dagen voor Sinterklaas en vlak voor kerst. ABN verwacht dat de pakkettenmarkt ongeveer 50% meer uren zal leveren dan vorig jaar rond deze tijd. PostNL bezorgt momenteel 1,5 miljoen pakketten per dag, een aantal dat vorig jaar op de drukke dagen in de feestmaand gehaald werd. Toch verwacht Swart dat de Sint- en kerstcadeaus met enige vertraging bij de consument zullen arriveren. PostNL waarschuwde daar eerder al voor in deze krant. „De groei van de e commerce is zo groot datje dit niet kunt opvangen met extra diensten. Er zit een grens aan de capaciteit, ze

ker als de consument de le vering de volgende dag verwacht”, zegt Swart. Het transport kan nog steeds efficiënter, zo blijkt uit het ABN-onderzoek. Door corona is het probleem van ’no-shows’ wel een stuk minder geworden. „De con

sument bepaalt wat men fijn vindt. Meer mensen zijn nu thuis door corona, dus leveren we ook meer pakketjes af’, zegt een woordvoerder van PostNL, dat het aantal pakketpunten overigens met 10% heeft uitgebreid, waardoor er in totaal nu

3750 stuks zijn in Nederland. „Wij hebben ondanks de groei toch minder kilometers per pakket”, zegt PostNL. Volgens ABN Amro is het aantal ’no-shows’ nog altijd meer dan noodzakelijk, onder meer door al tien jaar oude ICT, die op winkels toege

sneden is met te ruime vensters. Ook speelt mee dat het bij pakketpunten vaak een chaos is, waarbij de stapels tot aan het plafond reiken, zegt Swart. „De Nederlandse consument springt er in een Europese vergelijkingen uit als veeleisend en gierig. Het pakketje moet thuis gebracht worden.”

RECORDGROEI OMZET WEBWINKELS

Nederlandse consument is veeleisend en gierig

©DETELEGRAAF

BRONTRANSACTIEDATAABN

Lees het artikel op telegraaf.nl

Share me!