Bedrijfshulpverlening

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar of het nu gaat om een gebroken teen of een snee van een stanleymes, bij bedrijfshulpverlening zijn je medewerkers in ieder geval in goede handen. Da's overigens best belangrijk, bedrijfshulpverleners binnen je organisatie aanwijzen. Belangrijk voor de veiligheid van je medewerkers én belangrijk voor de wet. Benieuwd naar de ins en outs? YoungCapital bundelde allerlei handige feitjes op deze pagina. Check it out.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is bedrijfshulpverlening?

De naam zegt het 'm al: bedrijfshulpverlening (bhv) is hulpverlening binnen je bedrijf voor wanneer er een bedrijfsongeval plaatsvindt. Stel: iemand in de bedrijfskeuken stopte per ongeluk een vork in de magnetron en nu staat de boel in de hens. Wat dan? Nou, het is aan de bedrijfshulpverlening om de situatie te controleren, zodat het hele pand niet af fikt en de medewerkers geen gevaar lopen. Of wat als een medewerker een ongeluk met een machine had, waardoor diegene rondloopt met een bloedend hand? In zo'n situatie schiet de bedrijfshulpverlener (bhv'er) te hulp met verband en een tripje Spoedeisende Hulp. Kortom: het is een belangrijk onderdeel van je calamiteitenplan.

Wanneer is een bhv verplicht?

Bedrijfshulpverlening staat in de Arbowet, dus bhv is wettelijk verplicht. Bij hoeveel werknemers dan? Tromgeroffel: één. Yep, dat las je goed. Bij een of meerdere werknemers, ook al zijn dat vakantiekrachten of stagiairs, moet je al bhv'ers in dienst hebben. Alleen als je echt on your own werkt, hoef je niet per se bedrijfshulpverlening te organiseren.

Nu is je volgende vraag waarschijnlijk: wat zegt de wetgeving over het aantal bhv'ers? Daar zijn verder geen regels voor, maar het is handig om het aantal af te stemmen op de grootte van je organisatie. Heb je een bedrijfspand met vijf verdiepingen en een magazijn? Dan heb je veel meer bhv'ers nodig dan een start-up met een klein kantoortje. Ook ligt het aan de risico's waar jouw organisatie te maken heeft. Die staat als het goed is in je risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E).

Wat is een bhv-plan?

Over de RI&E gesproken: op basis van de risico's die je hierin tegenkomt maak je een bhv-plan. Dit is een verplicht en concreet plan waarin je duidelijk vastlegt hoe de bhv-organisatie eruitziet, wie er bhv'ers zijn en welke opleidingen ze volgen. Ook materialen als plattegronden zet je erin. Dit is onder andere een van de wettelijke verplichtingen voor bhv, gezien je de arbodienst moet kunnen tonen dat je na hebt gedacht over de bedrijfshulpverlening. De volgende onderdelen horen sowieso in zo'n plan:

  • een overzicht van de bhv-organisatie;
  • organisatiegegevens
  • namen, telefoonnummers en functies van de bhv'ers;
  • registratie van de gevolgde trainingen per bhv'er;
  • omschrijving van bhv-materialen;
  • instructies voor alle medewerkers;
  • noodkaarten, plattegronden, evacuatieroutes en gebruiksaanwijzingen;
  • formulier voor het registeren van een bedrijfsongeval;
  • een plan van aanpak voor restrisico's;
  • alarmering.

Restrisico's

Nog meer risico's? Ja en nee. Restrisico's zijn de risico's die je overhoudt na je RI&E, maar die je eigenlijk helemaal niet kunt voorkomen met maatregelen. Denk bijvoorbeeld aan brandstichting door iemand die het gemunt heeft op jouw bedrijf of een overval. En vergeet het 'je weet maar nooit' concept niet. Daarom moet je deze restrisico's opnemen in je bedrijfshulpverlening en daar scenario's voor schrijven. Dit doe je vanuit alle perspectieven. Dus hoe moet een medewerker reageren op brandstichting? Hoe pakt een bhv'er deze situatie aan? Moet de receptionist iets doen of mag diegene de benen nemen?

O, by the way, een van je andere bhv verplichtingen: de Arbeidsinspectie vraagt ook om de restrisico's. Ze kijken of je restrisico's bekend zijn en beoordelen je plan van aanpak. Hoe goed reageert jouw organisatie op een plotselinge plofkraak overdag? En zijn je bhv'ers getraind genoeg om daarbij in te grijpen? Belangrijke vragen, want een goed bhv-plan met restrisico's kan het verschil tussen leven en dood betekenen.

Wat kan een bedrijfshulpverlener?

Bedrijfshulpverlening dit, risico's dat, maar we hebben het nog helemaal niet gehad over de bhv'ers. Nou kan iedereen wel een brandblusser pakken, maar als je de verkeerde soort blusser gebruikt maak je van een klein brandje geheid een paasvuur. Daarom zijn bhv'ers zo belangrijk: zij zijn opgeleid om te dealen met allerlei bedrijfsongevallen. Wat ze allemaal kunnen? Effe op een rijtje:

  • Evacuaties organiseren. Hierbij loopt een bhv'er het hele pand af om medewerkers het pand uit te begeleiden. Daarna telt een bhv'er de hoofden, zodat diegene zeker weet dat alle medewerkers geëvacueerd zijn.
  • Branden blussen. Kleinschalige branden, in ieder geval. Een bhv'er krijgt tijdens de training mee welke soorten brandblussers er zijn en hoe je het beste een brand blust.
  • Wonden verzorgen. Of het nu gaat om een papiersnee, een kneuzing of een ernstige botbreuk, een bhv'er weet precies hoe je wonden verzorgt of in ieder geval stabiliseert tot er een ambulance is.
  • Reanimeren. Een heftige situatie natuurlijk, maar gelukkig leren bhv'ers hoe je moet reanimeren, zowel met als zonder AED (automatische externe defibrillator; dat apparaat waarmee je iemand een schok geeft). Dus eh, Stayin' Alive van de Bee Gees aan en tijd voor borstcompressies.

Bhv training

Een paar willing medewerkers naar een bhv-training sturen en klaar ermee, dat is niet hoe het werkt. Want net zoals met elke andere skill geldt: als je er een tijdje niet mee bezig bent, vergeet je het een en ander. En het is niet de bedoeling dat je bhv'ers over elkaar struikelen tijdens een crisis. Dus ja, bhv herhaling is sowieso handig maar ook verplicht. Een bhv-certificaat is namelijk maar 1 jaar geldig. Zorg er dus voor dat je je bhv'ers elk jaar een refresher geeft.

Hoofd bhv

Een hoofd bhv'er hebben is wel zo handig, maar verplicht is ie niet. Zo'n hoofd of ploegleider heb je namelijk vooral nodig wanneer je organisatie wat groter is. Zonder leider kan het lastig zijn om een groep bhv'ers aan te sturen. De ploegleider kan iemand met veel bhv-ervaring zijn, of misschien een manager of leidinggevende. Aan jou de keus.

4 tips voor je bhv-organisatie

Zo, we hebben de belangrijkste onderdelen voor je bhv-organisatie besproken. En omdat we zo gul zijn, verzamelden we als laatste nog wat bedrijfshulpverlening tips, zodat jij écht op alles voorbereid bent. Hier komen ze:

Tip 1. Regel EHBO-koffers

En dan niet maar op een plek in het pand, maar overal. Misschien rent je bhv'er wel graag naar de vijfde verdieping voor een EHBO-koffer, maar het is natuurlijk veel sneller en efficiënter als je er meerdere hebt. Regel ook pleisterdispensers door het hele gebouw, zodat medewerkers kleine verwondingen zelf kunnen patchen.

2. Check of je een AED hebt

Bhv'ers kunnen dan wel zonder AED reanimeren, maar het is toch handig om er een in huis te hebben. De overlevingskans is namelijk groter als je een AED bij het reanimeren gebruikt. Heb je er geen? Aanschaffen die handel.

3. Geef je bhv'ers een beloning

De meeste bhv'ers volgen de cursus omdat ze iets willen betekenen voor de veiligheid van de organisatie of bedrijfshulpverlening gewoon interessant vinden. Op een beloning wachten ze niet per se, maar het is wel een mooi gebaar om ze toch iets extra's te bieden. Neem je nieuwe bhv'ers bijvoorbeeld mee uit eten of geef ze een bonus bovenop hun salaris.

4. Doe oefeningen

Daarmee bedoelen we niet alleen oefeningen voor de bhv'ers. Nee, betrek het hele pand. Laat een keer ‘per ongeluk’ een alarm afgaan en kijk wat er op dat moment gebeurt. Hoe snel zijn de bhv'ers bij elkaar en evacueren de medewerkers direct, of blijven ze nog even zitten? Weten de bhv'ers hoe ze de taken moeten verdelen en mensen naar buiten moeten leiden? Op deze manier geef je je bedrijfshulpverlening een kleine opfrisser en houd je de medewerkers ook alert. Win win.

Young Magazine

Key takeaways

  • Bij een organisatie van 1 of meer medewerker moet je volgens de Arbowet tenminste 1 bhv'er in huis hebben.
  • In het bhv-plan werk je uit hoe de bhv-organisatie eruitziet en verwerk je instructies, plattegronden, contactgegevens van bhv'ers en meer.
  • Restrisico's moeten in je bhv-plan staan. Dit zijn risico's die je niet kunt voorkomen.
  • Een bedrijfshulpverlener kan wonden verzorgen, branden blussen, evacuaties organiseren en reanimeren.
  • Een bhv-certificaat is 1 jaar geldig, dus bhv'ers moeten elk jaar opnieuw de training volgen.
  • Een hoofd bhv is niet verplicht, maar wel handig.
  • Zorg ervoor dat je EHBO-koffers en AED's hebt.

HR specialist

HR struggles?

Is HR een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Is bhv verplicht of niet?

  • Ja, volgens de Arbowet moet je bedrijfshulpverlening organiseren.

  • Wanneer is een bhv'er verplicht?

  • Als je organisatie uit 1 of meer medewerkers bestaat, moet je een bhv'er in huis hebben. Alleen als je alleen werkt hoef je geen bhv'er aan te stellen.

  • Moet er altijd een bhv'er aanwezig zijn?

  • Ja, er moet altijd tenminste één bhv'er aanwezig zijn in het pand. Dit in het geval er een incident plaatsvindt en iemand direct hulp moet verlenen.

Alles over de Arbowet