Je personeelskosten berekenen is een slimme voorbereiding op het aannemen van nieuw personeel. En dat niet alleen, het is ook een handige manier om inzicht te krijgen in een belangrijk deel van je bedrijfskosten. Maar hoe pak je dat aan, de kosten van een werknemer berekenen? Wij leggen het je uit.
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Op deze pagina

Hoe bereken je personeelskosten?
Even een disclaimer: dé manier om personeelskosten te berekenen is er helaas niet. Je personeelskosten zijn namelijk sterk afhankelijk van de loonkosten die je maakt, hoeveel medewerkers je in dienst hebt, welke secundaire arbeidsvoorwaarden je biedt en welke extra’s er bij komen kijken. Bekijk daarom vooral ons artikel over personeelskosten om een inzicht te krijgen in wat er allemaal onder deze kosten valt. Zo krijg je al snel genoeg een idee.
Voorbeeld berekening voor personeelskosten
Wil je toch graag je personeelskosten globaal berekenen? Weet dan dat je personeelskosten bestaan uit drie onderdelen:
- directe personeelskosten (salaris + vakantietoeslag + eventuele bonussen);
- indirecte personeelskosten (pensioenpremie + reiskosten + overige secundaire arbeidsvoorwaarden);
- loonheffingen.
Hieronder bespreken we stap voor stap hoe je deze onderdelen berekent.
Directe personeelskosten berekenen
Je personeelskosten bestaan uit salaris, vakantietoeslag en eventuele bijkomende bonussen. Oftewel: directe personeelskosten = brutomaandloon + vakantietoeslag + bonussen.
Indirecte personeelskosten berekenen
De indirecte personeelskosten bestaan uit alle kosten die je maandelijks maakt voor de secundaire arbeidsvoorwaarden. Voor het berekenen van de pensioenpremie kun je uitgaan van een gemiddelde premie van 8% over de directe loonkosten die je in de vorige stap hebt berekend.
Loonheffingen berekenen
Voor de loonheffingen kun je uitgaan van een percentage van rond de 20% over de directe personeelskosten. Het is wel belangrijk dat je hier de pensioenkosten nog vanaf trekt. Oftewel: loonheffingen = (directe personeelskosten - pensioenpremie) x 0,2.
Lastig? Online zijn er genoeg tools te vinden waarmee het berekenen van de loonkosten een makkie is.
Meer over recruitment kosten
Na het personeelskosten berekenen klaar om verder te gaan met de kosten van recruitment inschatten? Lekker bezig. Voor een volledig overzicht bekijk je ook onze artikelen over onder andere het berekenen van loonkosten, info over werkgeverssubsidies en de kosten van personeel aannemen.
Key takeaways
- Personeelskosten bestaan uit directe personeelskosten, indirecte personeelskosten en loonheffingen.
- Om je personeelskosten te berekenen tel je de directe personeelskosten, indirecte personeelskosten en loonheffingen bij elkaar op.

Veelgestelde vragen
-
Hoe bereken je de personeelskosten?
-
Wat is een normaal percentage personeelskosten?
Dat doe je door de directe personeelskosten, indirecte personeelskosten en loonheffingskosten bij elkaar op te tellen. Hoe je deze berekent, lees je hierboven.
Dat verschilt per brache en zelfs per bedrijf. In de dienstverlenende sector ligt ie bijvoorbeeld vaak wat hoger dan in de detailhandel en industrie. En onthoud: een gezond percentage hangt ook af van je winstmarge.