Personeelskosten

Personeelskosten zijn een belangrijk onderwerp als je je eigen bedrijf hebt of op het punt staat werknemers aan te nemen. Want ja, wat kost personeel eigenlijk en hoe past dat binnen je budget? Je kunt je vast voorstellen dat er meer moneys bij komen kijken dan alleen het salaris van je personeelsleden. Geen zorgen, YoungCapital zet behapbare info over de kosten van een werknemer voor jou als werkgever op een rijtje. Straks kun je de kosten van personeel een stuk beter inschatten.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat zijn personeelskosten?

Alle kosten die je als werkgever voor je werknemer maakt. Denk daarbij niet alleen aan loonkosten, maar ook aan reiskosten, bonussen, pensioenregelingen en ga zo maar even door. Een ander woord hiervoor is werkgeverslasten. Soms worden deze werkgeverslasten als onderdeel gezien van alle personeelskosten, en dan gaat het om de verplichte lasten die iedere werkgever heeft, zoals loonheffingen en vakantiegeld. Maar vaak worden personeelskosten en werkgeverslasten ook als hetzelfde gezien. Beetje verwarrend, daarom leggen wij liever gewoon uit wat alle kosten van een werknemer voor een werkgever zijn. Voor het gemak zien we personeelskosten en werkgeverslasten dus als synoniemen.

Soorten personeelskosten

Waar bestaan de werknemer kosten dan allemaal uit? Je kunt ruwweg drie verschillende typen personeelskosten onderscheiden. We leggen ze hieronder voor je uit.

Directe personeelskosten

De directe personeelskosten zijn de duidelijkste en best zichtbare kosten die je als werkgever voor je werknemer maakt, ook wel de loonkosten genoemd. Deze bestaan uit:

  • salaris;
  • vakantietoeslag;
  • prestatiebonussen;
  • dertiende maand.

Young Magazine

Indirecte personeelskosten

Naast de loonkosten, maak je ook kosten voor je personeel die niet direct onderdeel zijn van hun brutoloon. Dit zijn de indirecte personeelskosten, waaronder:

  • pensioenkosten;
  • reiskosten;
  • personeelsverzekeringen;
  • onkostenvergoedingen;
  • auto, fiets of telefoon van de zaak;
  • personeelsuitjes;
  • kerstpakketten;
  • kosten voor scholing;
  • kosten werving en selectie.

Deze kosten bestaan uit de secundaire arbeidsvoorwaarden die je aan je medewerkers biedt, en bijkomende kosten zoals die voor het werving- en selectieproces. Eigenlijk heb je deze personeelskosten dus grotendeels zelf in de hand. Maar let op: als je een cao volgt, heb je natuurlijk wel bepaalde verplichtingen.

Loonheffingen

Vergeet niet dat je als werkgever ook verplichte premies en bijdragen betaalt aan de Belastingdienst. Dit zijn bijvoorbeeld:

  • loonbelasting;
  • premies voor werkgeversverzekeringen en volksverzekeringen;
  • inkomensafhankelijke bijdrage Zorg­verzekeringswet.

Wat kost een werknemer voor een werkgever?

Je weet nu waar de personeelskosten uit bestaan, maar dat maakt je nog niet wijzer over hoeveel kosten je als werkgever precies maakt voor je werknemers. Want hoeveel kost een werknemer je nu exact per uur? En wat kost een werknemer per maand? Gemiddeld komen de extra kosten voor je personeel uit op 20% tot 30% van het brutoloon. Natuurlijk is dit sterk afhankelijk van de secundaire arbeidsvoorwaarden die je biedt, hoe hoog de salarissen zijn en hoeveel medewerkers je in dienst hebt. Een exact bedrag kunnen we dus niet noemen.

Wil je toch een inschatting maken van je personeelskosten? Check onze pagina over personeelskosten berekenen voor meer info en een rekenvoorbeeld. En wie weet vind je onze andere pagina’s over recruitment kosten ook wel interessant. Zo praten we je bij over onder andere de kosten van personeel aannemen, werkgeverssubsidies en de kosten van uitzendkrachten. It’s all about the money!

Recruitment specialist

Recruitment struggles?

Is recruitment een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van recruitment experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat zijn personeelskosten?

  • Personeelskosten bestaan uit directe personeelskosten (salaris, vakantiegeld, bonussen), indirecte personeelskosten (secundaire arbeidsvoorwaarden, andere extra’s) en loonheffingen.

  • Wat kost een werknemer per uur?

  • Dat ligt er onder andere aan hoeveel salaris de medewerker krijgt en welke secundaire arbeidsvoorwaarden je biedt. Check onze pagina over personeelskosten berekenen voor een rekenvoorbeeld.

Alles over recruitment kosten