Je loonkosten berekenen is een van de belangrijkste dingen die je moet doen voordat je op zoek gaat naar nieuw personeel. Boring? Misschien, maar ook o zo belangrijk. Zo weet je of er financieel gezien ruimte is voor een extra personeelslid en krijg je meteen meer inzicht in je bedrijfskosten. En zo moeilijk is het helemaal niet om de loonkosten te berekenen voor een werkgever, zeker niet met onze hulp. Wij leggen je uit wat loonkosten zijn en vertellen stap voor stap hoe je een loonkosten berekening maakt.
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Op deze pagina

Wat zijn loonkosten?
Loonkosten, zijn dat niet gewoon de salarissen die je je medewerkers betaalt? Niet helemaal. Loon is officieel namelijk alles wat je als werkgever aan een werknemer geeft als tegenprestatie voor het werk. Die kosten kun je in drie categorieën opsplitsen: directe loonkosten, indirecte loonkosten en loonheffingen. Door deze bij elkaar op te tellen kun je dus de totale loonkosten berekenen. Maar daarover later meer.
Directe loonkosten
Dat zijn eigenlijk de brutoloonkosten. Die bestaan uit:
- salaris;
- vakantietoeslag;
- dertiende maand of vaste bonus.
Indirecte loonkosten
De indirecte loonkosten zijn vergoedingen die geen deel uitmaken van het brutoloon. Als werkgever heb je deze kosten voor een groot deel zelf in de hand, behalve als er een cao van toepassing is. Voorbeelden van indirecte loonkosten zijn:
- reiskosten;
- pensioenkosten;
- winstuitkering;
- auto van de zaak;
- overige secundaire arbeidsvoorwaarden.
Loonheffingen
Onder de verplichte premies en bijdragen aan de Belastingdienst kom je als werkgever nou eenmaal niet uit. Dit zijn de zogenaamde loonheffingen. Die bestaan bijvoorbeeld uit:
- loonbelasting;
- premies voor werkgeversverzekeringen;
- premies voor volksverzekeringen;
- inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.
Hoewel de naam anders doet vermoeden, zijn de loonkosten dus eigenlijk hetzelfde als de personeelskosten. Flauw. Ben je benieuwd wat je kwijt bent aan alleen het salaris? Dan wil je eigenlijk niet de loonkosten, maar de salariskosten berekenen.
Hoe bereken je de loonkosten?
Om de loonkosten te berekenen tel je de directe loonkosten, indirecte loonkosten en loonheffingen bij elkaar op. Easy peasy, zou je denken. Maar eh, dan moet je eerst weten wat je per categorie kwijt bent. Omdat dat natuurlijk per organisatie anders is, bestaat er geen standaard model om de loonkost voor een werkgever te berekenen. Om de loonkosten als werkgever goed op een rijtje te krijgen, is het belangrijk dat je het brutosalaris weet én dat je in de secundaire arbeidsvoorwaarden duikt. Die heb je allemaal nodig om een goede berekening van de totale loonkost te maken.
Directe loonkosten berekenen
Dit zijn dus de kosten die je maakt voor het brutoloon van de werknemer. In de praktijk is dat het brutomaandsalaris inclusief vakantiegeld en eventuele vaste bonussen, zoals een 13e maand. Als je alleen de salariskosten wilt berekenen is dit het belangrijkste onderdeel van je berekening. De indirecte loonkosten (secundaire arbeidsvoorwaarden) laat je lekker voor wat ze zijn. Wel horen de werknemersverzekeringen en de bijdrage Zvw (Zorgverzekeringswet) hierbij. Geen kaas van gegeten? Je berekent je salariskosten makkelijk met een online tool.
Indirecte loonkosten berekenen
De indirecte loonkosten voor de werkgever bestaan uit de kosten die je elke maand maakt voor de secundaire arbeidsvoorwaarden. Omdat het arbeidsvoorwaardenpakket per organisatie verschilt, ziet de indirecte loonkosten berekening van elk bedrijf er anders uit.
Loonheffingen berekenen
Vergeet ook de loonheffingen niet als je de loonkosten gaat berekenen. Ga hiervoor uit van zo’n 20% van de directe loonkosten. Vergeet niet om hier eerst de pensioenkosten vanaf te trekken.
Meer over recruitment kosten
Al met al zijn de loonkosten dus een flink deel van je werkgeverslasten. Maar met alleen je loonkosten berekenen ben je er nog niet. Van de huur van je bedrijfspand tot de kosten voor werving en selectie, het komt er allemaal nog bij. Check voor het totaalplaatje van de kosten ook onze andere artikelen over recruitment kosten. Of neem contact met ons op als je interesse hebt in onze diensten. Dan berekenen we bijvoorbeeld de kosten van een uitzendkracht voor je.
Key takeaways
- Loonkosten bestaan uit directe loonkosten, indirecte loonkosten en loonheffingen.
- Loonkosten zijn hetzelfde als personeelskosten, maar iets anders dan salariskosten.
- Om je loonkosten te berekenen tel je de directe loonkosten, indirecte loonkosten en loonheffingen bij elkaar op.

Veelgestelde vragen
-
Wat zijn de loonkosten van een werkgever?
-
Hoe bereken je loonkosten?
-
Wat zijn de gemiddelde loonkosten per werknemer?
-
Wat zijn de totale loonkosten voor een werkgever?
De loonkosten zijn alle kosten die je als werkgever kwijt bent aan werknemers in ruil voor het werk dat ze doen. Dat zijn dus niet alleen de salarissen, maar ook vakantiegeld, vaste bonussen, secundaire arbeidsvoorwaarden en loonheffingen.
Er is voor het loonkosten berekenen geen pasklare formule. Bereken je loonkosten als werkgever door de directe loonkosten, indirecte loonkosten en loonheffingen bij elkaar op te tellen. Hulp bij nodig? Er zijn online veel tools te vinden waarmee je de loonkosten in no time berekent.
Da’s lastig te zeggen, want dat hangt helemaal af van de hoogte van de salarissen en de secundaire arbeidsvoorwaarden die je als organisatie biedt. Maak in een paar stappen een globale berekening van de loonkosten om een beeld te krijgen.
Ook dat verschilt per werkgever. De loonkosten voor je personeel bestaan in ieder geval uit directe loonkosten, indirecte loonkosten en loonheffingen. Aan de hand van het voorbeeld op deze pagina kun je makkelijk zelf je totale loonkosten berekenen.