Het is niet anders: werknemers kosten nu eenmaal geld. Mag ook wel, de huur en die Starbucks koffies betalen zichzelf immers niet. Met welke werkgeverslasten krijgt jouw onderneming te maken? Een goede maar zeker ook grote vraag. Bof jij even dat YoungCapital expert is op het gebied van everything recruitment. Scrol daarom snel verder, lees van A tot Z wat werkgeverslasten inhouden en maak het voor eens en altijd duidelijk wat jij uitgeeft aan medewerkers.
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Op deze pagina

Wat zijn werkgeverslasten?
Kosten die jij als werkgever maakt om je medewerkers te behouden, dat zijn werkgeverslasten. Salaris, loonheffing, vakantietoeslag, secundaire arbeidsvoorwaarden, er komt van alles bij kijken. Sommigen noemen deze lasten ook wel personeelskosten. Nou lees je soms dat werkgeverslasten een onderdeel zijn van personeelskosten, maar er zijn ook genoeg websites die deze twee termen als synoniem zien. Of er nu daadwerkelijk een groot verschil tussen de twee is, daar maken wij verder geen case van.
Wat wel belangrijk is? Werkgeverslasten zijn bedragen die je zeker in je financiële rapportages moet meenemen. De overheid kan namelijk om je werkgeverslasten vragen, dus zet sowieso al je kosten op een rijtje. Oh ja, doe dat ook vóór je een nieuwe collega zoekt. Want je moet wel het budget hebben om nog een new hire in dienst te nemen, anders maak je jezelf straks blij met een dode mus.
Soorten werkgeverslasten
Als je alleen maar loonkosten maakte, waren we nu wel klaar. Maar natuurlijk kosten je medewerkers iets meer dan dat. Daarom kun je werkgeverslasten onderverdelen in vaste en aanvullende werkgeverslasten.
Vaste werkgeverslasten
Je kunt er niet omheen: vaste werkgeverslasten zijn verplichte kosten voor jou als werkgever. De volgende onderdelen vallen hieronder:
- salaris;
- loonheffing;
- premie volksverzekeringen;
- premie werknemersverzekeringen;
- vakantiegeld;
- inkomensafhankelijke Bijdrage Zorgverzekeringswet.
Aanvullende werkgeverslasten
Zoals de naam aangeeft zijn dit optionele werkgeverslasten. Je betaalt deze alleen als je ze verwerkt in de cao of arbeidsovereenkomst van een medewerker. Zo kan een van je werkgeverslasten een bonus zijn die je je medewerkers gunt. Ook maak je hier en daar kosten voor teambuilding, zoals bedrijfsuitjes of pizza op kantoor. Wat allemaal onder aanvullende lasten valt? Aanschouw:
- pensioenopbouw;
- dertiende maand;
- toeslagen voor overwerk;
- reiskosten- en thuiswerkvergoeding;
- laptops en telefoons;
- auto of fiets van de zaak;
- bedrijfsuitjes;
- kerstpakketten;
- opleidingen en trainingen.
Meer weten over recruitment kosten?
Werkgeverslasten zijn niet de enige kosten die je maakt. Misschien wil je wel weten hoeveel personeel aannemen kost of welk bedrag LinkedIn Premium bij jou gaat incasseren. Liever terug naar de recruitment guide, waar je een overzicht van al onze handige recruitment tips vindt? Klikken maar en wie weet ontdek je wel wat feiten die je over het hoofd had gezien.

Veelgestelde vragen
-
Wat zijn werkgeverslasten?
Werkgeverslasten zijn de kosten die je maakt voor het behoud van je medewerkers. Denk aan salarissen, vakantietoeslag, loonheffing, pensioenopbouw en secundaire arbeidsvoorwaarden.