Wervingscampagne

Word je langzamerhand moedeloos van niet genoeg sollicitaties binnenkrijgen? Misschien biedt een wervingscampagne wel de boost die je nodig hebt. YoungCapital weet daar alles van en we delen graag onze kennis met jou. Lees hier wat een wervingscampagne is en ontdek hoe je zelf een effectieve recruitment campagne in elkaar zet. En natuurlijk zijn we de beroerdste niet en geven we je ook wat succesvolle voorbeelden. Heb je toch wat hulp nodig? Neem gerust contact met ons op. We bijten niet.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is een wervingscampagne?

Een wervingscampagne is een recruitment marketing strategie waarmee je toekomstige werknemers aanspoort om op jouw vacatures te solliciteren. Simpel gezegd zet je je bedrijf in het spotlicht op een creatieve manier en zeg je: 'Hey, wij hebben mensen nodig!'. Denk aan interessant geschreven vacatureteksten, advertentieborden op drukbezochte plekken of weggeefacties op een treinstation. Dat levert veel voordelen op, zoals:

  • je trekt getalenteerde medewerkers aan;
  • je versterkt je employer branding;
  • je bereikt zowel actieve werkzoekenden als mensen die niet per se een nieuwe baan zoeken (latente werkzoekenden);
  • je vergroot je naamsbekendheid.

Zo'n wervingscampagne maak je zo groot of klein als je zelf wilt en nodig vindt. Houd er wel altijd rekening mee dat een campagne geld en tijd kost. Schat dus voor jezelf in hoeveel aandacht je eraan wilt besteden en hoe hard je nieuwe medewerkers nodig hebt.

Wervingscampagnes opzetten: 5 tips

Genoeg gepraat, je wilt vast weten hoe je succesvolle wervingscampagnes opzet. Bedenk van tevoren je doel. Wat wil je precies bereiken met je wervingscampagne? Wil je zoveel mogelijk medewerkers binnenhalen of ben je op zoek naar een of twee specialisten? Bepaal dat eerst voor jezelf, en stem je wervingscampagne erop af. Met je doel voor ogen en onze tips komt dat straks helemaal goed met jouw marketing.

1. Gebruik je employer brand

Je zet 'm niet voor niets op. Met employer branding laat jij de bedrijfscultuur van je organisatie zien aan de wereld. Doe dat ook als je je wervingscampagne opzet. Heb je bijvoorbeeld een interessante advertentie in gedachten? Tijd om al je woordgrappen uit de kast te trekken of al je toffe arbeidsvoorwaarden in een reclamespotje te verwerken. Zo trek je mensen naar je organisatie toe, want toekomstige kandidaten merken dan al snel of de cultuur bij hen past of niet.

2. Kies het juiste socialmediaplatform

LinkedIn, Facebook, TikTok… compleet verschillende socialmediaplatforms, maar ze zijn allemaal geschikt voor een online wervingscampagne. Voor welke ga je? Dat ligt bijvoorbeeld aan het functieprofiel waarnaar je op zoek bent. Als je een senior programmeur zoekt, zit je met LinkedIn wel goed. Maar heb je iemand nodig om je socialmediaplatforms bij te houden? Scrol dan eens door TikTok (niet te lang) en ontdek hoeveel socialmedia-experts daar zijn.

3. Schrijf pakkende vacatureteksten

Droge vacatureteksten waarin maar vaagjes beschreven staat wat een kandidaat gaat doen? Uit het raam ermee. Schrijf originele vacatureteksten die mensen inspireren. Die echt tonen hoe het is om bij jou te werken. Dat klinkt moeilijk, maar dat hoeft het niet te zijn. Check onze pagina over vacatures schrijven en wie weet heb jij straks een ijzersterke vacaturetekst klaar voor je wervingscampagne.

4. Denk outside the box

Kijk, er is niets mis met een gesponsorde goedgeplaatste vacature, maar het is ook leuk om even buiten de lijntjes te kleuren. Stel daarom creatieve wervingscampagnes op, bijvoorbeeld door op Utrecht Centraal gratis chocolade met jouw bedrijfslogo op de verpakking uit te delen. Of maak een iconische video met een sketch, waarin je op humoristische manier laat zien hoe een dag bij jou op kantoor eruit ziet. Dat valt op bij mensen, en als je opvalt, dan win je.

5. Optimaliseer je werken-bij website

Als je zoveel moeite stopt in je personeelsadvertentie , is het nogal gênant dat kandidaten vervolgens hun weg niet kunnen vinden op je website. Voor een goede wervingscampagne is het dan ook belangrijk dat je website tiptop in orde is. Optimaliseer je werken-bij pagina met SEO, verdeel alle info duidelijk en maak het visueel interessant. Zo navigeren kandidaten met gemak je website door en krijgen ze zelfs een stukje employer branding mee. Win-win.

Young Magazine

Wervingscampagne voorbeeld

Klinken de tips allemaal wel interessant, maar ben je head empty wat betreft wervingscampagne ideeën? Gelukkig zijn er zat bedrijven met interessante campagnes. We bespreken een paar van de voorbeelden en wie weet raak je wel geïnspireerd.

Gamma en woordgrappen

Een paar jaar geleden startte Gamma een wervingscampagne, waarbij ze met creatieve functietitels werkten. Deze functietitels zetten ze op foto's van artikelen, zoals hekken, harken en kippenrennen. De namen die eruit kwamen rollen? 'Chief Hexecutive Officer', 'Harketing Manager' en 'Head Kippen Rengineer'. Je kunt je voorstellen dat het wat hoofden deed omdraaien.

IKEA en vacatureteksten in meubels

Een van de beste wervingscampagnes van IKEA was toen het marketingteam van dit Zweedse bedrijf vacatureteksten in de meubels stopte. Ja, je hoorde het goed. Als je de doos van je gloednieuwe Kallax-kast opende, vond je naast de bouwinstructies een vacaturetekst voor een van de openstaande functies. Origineel was het zeker en het kostte het marketingteam zelfs niks. Zo bouwden er vast wat mensen hun carrières bij IKEA.

Mozilla en de verstopte boodschap

Een wervingscampagne die je niet ziet? Wat is dat voor een onzin? Mozilla en partners dachten daar anders over. Want wat is nou een betere manier om programmeurs aan te trekken dan een boodschap in de broncode van een website te verstoppen? Programmeurs konden die boodschap makkelijk vinden met de knop 'paginabron weergeven'. Wat er stond? 'We are hiring', samen met een link naar de website van Mozilla. Deze campagne had dan ook het grote voordeel dat Mozilla direct de juiste doelgroep aansprak: programmeurs.

Maak originele wervingscampagnes

De leukste wervingscampagnes zijn origineel, gericht op de doelgroep en tonen wat van je bedrijfscultuur. Neem daarom zeker onze tips mee en start je eigen wervingscampagne. Hoe je nog meer kandidaten naar je vacatures trekt? Check onze pagina’s over recruitment marketing en vind daar allerlei handige tips en tricks. Van het schrijven van een employee value proposition tot het vastleggen van de candidate journey, via YoungCapital heb jij straks je zaakjes op orde.

Recruitment specialist

Recruitment struggles?

Is recruitment een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van recruitment experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat is een wervingscampagne?

  • Met een wervingscampagne trek je sollicitanten naar jouw vacatures. Je maakt bijvoorbeeld advertenties voor je vacatures of gebruikt andere creatieve methoden, zoals een groot billboard met een interessante video.

  • Hoe zet je een wervingscampagne op?

  • Bepaal eerst je doelgroep en welke functies je wilt vervullen. Kijk daarna hoe je je vacatures wilt tentoonstellen. Betaal je om je vacature te laten sponsoren of pak je het anders aan? Het is aan jou. Gebruik in ieder geval onze handige wervingscampagne tips op deze pagina.

Alles over recruitment marketing