Candidate journey

Employer branding, candidate experience … en dan ook nog candidate journey? Tja, het is nou eenmaal belangrijk om de kandidaat goed door het hele recruitmentproces te leiden. En een duidelijke candidate journey mag daarbij niet ontbreken. Maar wat houdt dit precies in en hoe voorkom je dat de kandidaat door de bomen het bos niet meer ziet? YoungCapital is de beroerdste niet, dus we delen graag onze kennis met jou, zodat je straks precies weet waar je aan moet denken bij het opstellen van de candidate journey. Meer info nodig? Neem dan gerust contact met ons op en wij helpen je verder.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Candidate journey betekenis

Candidate journey is precies zoals het klinkt. Dit is de weg die kandidaten afleggen voor ze binnenrollen bij een bedrijf, van de zoektocht naar een passende vacature tot de indiensttreding. Om deze kandidaten naar jouw website te lokken, is het belangrijk om ze tijdens deze trip aan te spreken met je employer brand. Zo laat je alvast wat van je organisatie zien en verbeter je de candidate experience. Een must voor een effectief recruitmentproces.

Candidate journey mapping

Kandidaten gaan door verschillende fasen tijdens de candidate journey. Deze fasen maak je heel makkelijk visueel met candidate journey mapping, een soort overzicht van het hele proces waarbij de kandidaat in aanraking komt met jouw organisatie. Deze contactmomenten worden ook wel candidate journey touchpoints genoemd. De volgende stadia komen daarin voor:

  • 1. Bewustwording
  • 2. Overweging
  • 3. Besluitvorming
  • 4. Sollicitatieproces
  • 5. Selectieproces
  • 6. Aanwerving

Hierna volgt er soms nog een zevende fase, de onboarding, maar die laten we voor nu achterwege. Klinken deze fasen wat vaag? No worries, we leggen elk onderdeel kort uit.

1. Bewustwording

Simpel gezegd, de kandidaat hoort over jouw bedrijf of ziet online je opvallende advertentie voorbijkomen. Op dat moment leert de kandidaat jouw bedrijf al kennen, dus is het belangrijk om direct een goede indruk te maken. Dat doe je met een sterke employer branding.

2. Overweging

'Is deze werkgever chill?' is de belangrijkste vraag in deze fase van de candidate journey. Want zodra kandidaten jouw bedrijf ontdekken, gaan ze vaak op onderzoek uit om te zien of je ook echt een fijne werkgever bent. Daarbij komt info over je bedrijfsactiviteiten, missie en visie en bedrijfscultuur naar boven. En laten we de online reviews ook niet vergeten, waarin (oud-)medewerkers het een en ander over je organisatie vertellen. Daarmee vormen kandidaten alvast een beeld over jouw bedrijf.

3. Besluitvorming

Dit is cruciaal: het moment van besluit. Op een gegeven moment in de candidate journey besluit een kandidaat namelijk of het wel of niet de moeite waard is om te solliciteren. Elke kandidaat is daarin natuurlijk anders. Sommigen zoeken liever nog even verder, anderen slaan graag direct een nieuwe baan aan de haak.

4. Sollicitatieproces

Yes, de kandidaat besluit om te solliciteren. Heel ingewikkeld is deze fase in de candidate journey niet: de kandidaat kiest een passende vacature en solliciteert via je website. Hierbij vraag je natuurlijk om de persoonlijke gegevens van de kandidaat, een up-to-date cv en een sterke motivatiebrief. De sollicitatie gaat naar de HR-afdeling van je bedrijf of een externe recruiter en die handelt het vervolgens af.

5. Selectieproces

Na werving komt … selectie. Want ja, er moet wel iets gebeuren met die sollicitanten. Meestal is een recruiter of HR-medewerker verantwoordelijk voor dit deel van de candidate journey. Zij screenen de cv's, beoordelen de kandidaten, selecteren de beste sollicitanten en koppelen terug aan hen over de vervolgstappen.

6. Aanwerving

De laatste fase in dit candidate journey model: het aannemen of afwijzing van de kandidaat. Op dit punt start je de gesprekken over het contract, secundaire arbeidsvoorwaarden en de onboarding. Het kan natuurlijk ook dat je een kandidaat afwijst. Dit doe je op een nette manier die aansluit bij je employer branding, zodat de kandidaat niet voor eeuwig afknapt.

Young Magazine

Candidate journey mapping: 6 tips

Nu je helemaal up-to-date bent over de candidate journey mapping, wil je vast ook weten hoe je de kandidaat per fase bereikt. En wij zouden YoungCapital niet zijn als we daar geen tips voor hebben. Aanschouw:

1. Bewustwording. Check je employer branding. Hoe komt jouw bedrijf over op anderen? Bereik je de doelgroep die je wilt bereiken? En hoe aanwezig ben je online? Want eh, het is moeilijk om personeel te vinden als je website in een donker hoekje van Google rondhangt. Op onze pagina over employer branding vind je precies hoe je jouw bedrijfscultuur naar voren brengt.

2. Overweging. Zorg ervoor dat je bedrijfswebsite up-to-date is en dat je alle essentiële info daar hebt staan, zoals je employee value proposition, visie en missie, doelstellingen, waarden en een interessant stukje geschiedenis. Houd ook altijd online reviews in de gaten en reageer op negatieve recensies. Zo show je dat je luistert naar de klanten of (oud-)medewerkers.

3. Besluitvorming. In deze fase van de candidate journey besluit een kandidaat wel of niet te solliciteren. Maar misschien heeft de kandidaat nog een klein zetje nodig. Zet daarom al je arbeidsvoorwaarden duidelijk in je vacatures en plaats een duidelijke solliciteerknop, zodat de kandidaat niet hoeft te zoeken.

4. Sollicitatieproces. Die solliciteerknop? Ja, die is super belangrijk. Kandidaten willen niet te veel poespas, dus plaats een grote solliciteerknop op je website. En eh, zorg er ook voor dat ie werkt. Maak het sollicitatieproces ook zo simpel mogelijk. Een paar witte blokken voor persoonlijke gegevens, een knop voor het uploaden van bestanden en je zit al goed.

5. Selectieproces. Veel kandidaten willen maar een ding: zo snel mogelijk aan de slag. Daarom is het belangrijk dat jij als werkgever bovenop het sollicitatieproces zit. Komt er een sollicitatie binnen? Reageer er zo snel mogelijk op, want de kans bestaat dat iemand ook ergens anders solliciteert. Houd de kandidaat ook goed op de hoogte van de voortgang van de sollicitatie. Zo voorkom je dat jouw ideale kandidaat vanwege de reactiesnelheid toch kiest voor een concurrent.

6. Aanwerving. Ook hier is employer branding weer belangrijk. Laat tijdens het sollicitatiegesprek écht zien waar het om draait binnen jouw organisatie en koppel snel terug aan de sollicitant over het gesprek. En of je nou een kandidaat aanneemt of afwijst: wees duidelijk, eerlijk en neem ze mee in het proces. Zo laat je een positieve indruk achter, ook wanneer je een sollicitant afwijst.

Check je candidate journey

Je merkt het, met een goede candidate journey vergroot je de kans dat je kandidaten naar jouw bedrijf trekt. Je creëert er een positieve candidate experience mee, waardoor mogelijke sollicitanten al direct weten dat het bij jouw organisatie wel goed zit. Wil je meer weten over employer branding of andere onderdelen van recruitment marketing? Check onze recruitment guide of neem contact met ons op.

Recruitment specialist

Recruitment struggles?

Is recruitment een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van recruitment experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat is een candidate journey?

  • Dat is de route die een kandidaat aflegt bij het zoeken naar een nieuwe baan. Tijdens de candidate journey komt een kandidaat op meerdere punten in contact met jouw bedrijf. Het is daarom een must om jouw organisatie zo goed mogelijk neer te zetten. Zonder dat je overdrijft, natuurlijk.

  • Hoe stel je een goede candidate journey op?

  • Scrol terug naar boven en bekijk de zes fasen van de candidate journey. Zorg er per fase voor dat je het contactmoment tussen jouw bedrijf en de kandidaat zo positief mogelijk is. Met een goede employer branding kom je bijvoorbeeld al heel ver.

Alles over recruitment marketing