Werken-bij website

Je hebt ‘m vast weleens bij andere organisaties of concurrenten gezien: de werken-bij website. De een laat hierop collega’s aan het woord, de ander vertelt een verhaal met fotografie en video. Het doel van een werken-bij site? Snel goede kandidaten vinden voor je bedrijf. Alle redenen dus om er zelf ook een te maken. Dit artikel is een one-stop-shop voor alles wat je moet weten over het maken en onderhouden van een werken-bij website waar je u tegen zegt. Van de basics tot praktische tips plus een gouden checklist: hier zit je wel goed voor je werken-bij site waarmee je talenten binnenhaalt en je recruitmentafdeling overuren laat draaien.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is een werken-bij website?

Een werken-bij website komt in beeld als je vacatures te vullen hebt. Met deze site focus je namelijk voor 100% op het aantrekken van toekomstige collega’s. Het is een plek waar je onder andere de bedrijfscultuur, missie en visie van het bedrijf deelt. Natuurlijk plaats je er ook vacatures op. En wie weet licht je wel de secundaire arbeidsvoorwaarden van je bedrijf uit? Een werken-bij website is dus een handige tool om je e-recruitment een boost te geven.

Werken-bij website versus bedrijfswebsite

Met een werken-bij site heb je alle vrijheid om potentiële talenten te verleiden met de aantrekkingskracht van jouw onderneming. Deze vrijheid ontbreekt vaak op je bedrijfswebsite, waar de focus meer ligt op het presenteren van je diensten en producten aan klanten. Je reguliere website is dus het visitekaartje van je bedrijf, terwijl een werken-bij website eigenlijk het visitekaartje is van jou als werkgever.

Werken-bij website versus werken-bij pagina

Twijfel je of een aparte werken-bij website werkt voor jouw bedrijf? Geen zorgen, in principe maakt het niet uit of je kiest voor een aparte website of een of meerdere werken-bij pagina’s op je bedrijfswebsite. Hoewel je op een aparte site meer ruimte hebt om je werkgeversmerk te vergroten, is het natuurlijk wel weer een extra website die je moet onderhouden. Daartegenover staat dat een werken-bij website beter werkt als hij losstaat van je algemene website. Je rankt bijvoorbeeld beter op Google, omdat je duidelijk aangeeft dat de website alleen voor recruitment gebruikt wordt. Houd dit dus in je achterhoofd, als je een werken-bij website wilt (laten) maken.

Young Magazine

5 tips voor de beste werken-bij website

Ga je zelf aan de slag met een werken-bij website maken? Check hier de belangrijkste tips.

Tip 1: Maak de vormgeving aantrekkelijk

Of je nu een aparte website of pagina‘s op je bedrijfswebsite maakt: vormgeving is altijd belangrijk. Het is het eerste wat opvalt en laat dus gelijk een positieve of negatieve indruk achter op potentiële sollicitanten. Strak ontwerp in lijn met je huisstijl, check? Zorg dan ook voor een mobile friendly website. Geef bezoekers van je werken-bij website daarnaast de mogelijkheid je vacatures te delen via social media.

Tip 2. Show de bedrijfscultuur en werkomgeving

Een werken-bij website is dé kans om je employer brand op te krikken. Dat doe je bijvoorbeeld door de bedrijfscultuur, werkomgeving en waarden te laten doorschijnen in de content en visuals. Denk voor de content aan de juiste tone of voice waarmee jij je doelgroep wilt aanspreken. Plaats bijvoorbeeld een stukje employee value proposition op je website. En gebruik leuke foto’s om je bedrijf op de kaart te zetten. Je kunt immers niet verwachten dat een sollicitant een goed beeld krijgt van je bedrijf wanneer je alleen een pagina met vacatures hebt. Met een heldere werken-bij site bepaalt de kandidaat makkelijk of er sprake is van een cultural fit.

Tip 3: Zorg voor een duidelijke vacaturepagina

Over vacaturepagina’s gesproken … Een vaak gehoorde ergernis is: ‘Ik wil solliciteren, maar kan de vacatures niet vinden.’ Hm, heb je eenmaal toekomstige werknemers ervan overtuigd dat ze moeten solliciteren, lukt het niet. Zorg daarom voor overzichtelijke en gedetailleerde vacaturepagina's. Denk ook aan een jobalert, ‘solliciteer-direct-knop’ en de mogelijkheid om een open sollicitatie achter te laten.

Maar niet alleen gebruikers moeten je vacatures kunnen vinden, vergeet zoekmachines zoals Google ook niet. Voeg hiervoor JobPosting structured data toe aan je werken-bij website. Hoe dat precies werkt? Door specifieke informatie over de vacature in een structured data code op je site te plaatsen, zoals functietitel, locatie, en salaris, maak je het makkelijker voor Google om jouw vacature te vinden en te laten zien aan potentiële sollicitanten. Zo bereik je precies die mensen die op zoek zijn naar een baan zoals die van jou.

Een extra optie is om je werken-bij website te koppelen aan je applicant tracking system (ATS). Zo maak je bijvoorbeeld het publiceren van vacatures en het sollicitatieproces gemakkelijker en efficiënter.

Tip 4: Houd de informatie actueel

Niet vergeten: houd niet alleen de vacatures, maar ook de informatie over je bedrijf up-to-date op je werken-bij website. Een recruitment video van een medewerker die al uit dienst is, is wel wat gek. Net zoals dat trotse zinnetje dat zegt dat jullie maar liefst 150 medewerkers in dienst hebben, terwijl je bedrijf inmiddels al met 200 werknemers gegroeid is.

Tip 5: Meten is weten

Je hebt een schat aan informatie over de bezoekers van jouw werken-bij website of pagina’s. Check bijvoorbeeld waar de sollicitanten vandaan komen, welke informatie ze interessant vinden en waar ze afhaken als ze het sollicitatieformulier invullen. Gebruik deze inzichten om jouw website nog beter te maken en het aantal succesvolle sollicitaties te verhogen.

Werken-bij website voorbeelden

Inspiratie nodig? Online bestaan er genoeg werken-bij website voorbeelden. En natuurlijk heeft YoungCapital ook een eigen werken-bij pagina, met onder andere onze waarden, cijfers en toffe foto’s en video’s. Neem gerust een kijkje. En eh … Afkijken mag. Beter goed gejat dan slecht bedacht, toch?

Checklist werken-bij site

Ga je aan de slag met het maken van je eigen werken-bij website? Of wil je je werken-bij pagina’s optimaliseren? Houd de volgende checklist erbij, dan weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet.

  • Aantrekkelijke vormgeving;
  • Contactinformatie;
  • Employee value proposition;
  • Evenementen en bedrijfsnieuws;
  • FAQ-sectie;
  • Implementeer trackingtools;
  • Info over de arbeidsvoorwaarden;
  • Informatie over de bedrijfscultuur en werkomgeving;
  • Interessante en relevante blogs en podcasts;
  • Jobalerts en een solliciteer-direct-knop;
  • JobPosting structured data;
  • Laat collega’s aan het woord;
  • Mobielvriendelijke website;
  • Mogelijkheid voor open sollicitatie;
  • Praktische info, zoals: waar het bedrijf is gevestigd;
  • Sociale media kanalen;
  • Taalopties;
  • Uitleg over het sollicitatieproces;
  • Vacatures;
  • Wervende foto’s en video’s;
  • Zoekfunctie en filtermogelijkheid.

Recruitment specialist

Recruitment struggles?

Is recruitment een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van recruitment experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat is een werken-bij site?

  • Een werken-bij website is een website waarmee je als werkgever potentiële werknemers aantrekt. Sommige ondernemers kiezen in plaats van een aparte website voor een of meerdere werken-bij pagina’s op de bedrijfswebsite.

  • Wat kost een werken-bij website?

  • Dat is lastig te zeggen. Om te beginnen zit er een verschil tussen de kosten als je zelf een werken-bij website gaat maken of dit uitbesteedt. Verder zijn er natuurlijk ook kosten om je werken-bij website te onderhouden.

  • Waarom een aparte werken-bij site?

  • Op een aparte werken-bij website heb je meer ruimte. Bijvoorbeeld om je werkgeversmerk te vergroten. Daarnaast rankt de site beter op Google, omdat je duidelijk aangeeft dat de website alleen voor recruitment gebruikt wordt.

Alles over recruitment marketing