Thuiswerken werkgever

Thuiswerken: love it or hate it, maar veel werkgevers krijgen ermee te maken. Op home office days halen je werknemers ’s middags de kinderen van school en staan ze niet in urenlange files. En jij? Jij krijgt er een aantal verantwoordelijkheden bij. Maar geen zorgen, we helpen je graag. Lees snel verder en ontdek wat je moet regelen voor jouw thuiswerkende collega’s.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Thuiswerken: een recht?

Is thuiswerken of hybride werken in jouw bedrijf (nog) niet standaard? Houd je schrap. Werknemers kunnen bij hun werkgever een verzoek voor thuiswerken indienen. Ja, dus ook bij jou. Daar zitten wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Je werknemer kan bijvoorbeeld niet verwachten dat ie vanaf morgen vanuit z'n luie stoel mag inloggen. Check dus even of het verzoek van je medewerker redelijk is. Je mag het verzoek trouwens sowieso altijd afwijzen, want thuiswerken is geen wettelijk recht. Als goede werkgever is het wel zo fair om je medewerker hiervoor een reden te geven en het er samen over te hebben.

Thuiswerkplek verplichtingen voor werkgevers

Vind je het geen probleem dat je medewerkers (deels) vanuit huis werken? Dan heb je een aantal verplichtingen waar je je als werkgever aan dient te houden. Deze afspraken leg je vast in een thuiswerkovereenkomst. O, en vergeet je thuiswerkbeleid niet. Hier staat namelijk omschreven wat jouw bedrijf onder thuiswerken verstaat.

De arbeidsvoorwaarden die gelden op kantoor, zijn ook van toepassing wanneer je werknemers thuiswerken. Al kun je er als werkgever ook voor kiezen om in de thuiswerkovereenkomst nieuwe (aanvullende) afspraken te maken. Wat moet je allemaal regelen?

Arbeidsomstandigheden

Als werkgever ben je verplicht ervoor te zorgen dat de thuiswerkplek van jouw medewerker voldoet aan de wettelijke gezondheids- en veiligheidsnormen. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat je medewerker naar adem snakt door onvoldoende ventilatie of dat je collega enkel over een computerscherm als verlichting beschikt.

Rusttijden

Tranquilo, ook thuis hebben je medewerkers recht op pauze. Noteer daarom duidelijk afspraken over pauzes en bereikbaarheid in de thuiswerkovereenkomst. Zo kun je je medewerkers een chatbericht laten sturen wanneer zij kort afwezig zijn om bijvoorbeeld de was op te hangen of boodschappen te doen.

Werkuren

Wanneer medewerkers thuiswerken heb je als werkgever niet altijd inzicht in hun werkzaamheden. Om te voorkomen dat je medewerker een extra lange toiletbreak neemt of juist eerder met de werkdag stopt, maak je afspraken over werkuren. Deze mogen afwijken van normale kantooruren, maar dit hoeft niet.

Monitoring

Je wilt voorkomen dat je medewerkers midden op de werkdag als sneeuw voor de zon verdwijnen. Maar van elke vijftien minuten checken of je medewerkers er nog zijn, wordt niemand happy. En er bestaat ook nog zoiets als privacy. Kies daarom voor een manier van monitoring waar iedereen oké mee is. Denk aan check-ins of activiteitsregistratie. En eh, een beetje vertrouwen hebben kan ook geen kwaad.

Kosten

De kosten voor een thuiswerkplek zijn als werkgever voor jouw rekening. Je vergoedt deze bijvoorbeeld via de werkkostenregeling. Of je leent apparatuur of een lekkere bureaustoel uit. En niet te vergeten: wanneer jouw medewerker vanuit huis werkt, heeft ie ook hogere kosten. Voorbeelden hiervan zijn de kosten voor drinkwater, koffie en toiletpapier. Deze kosten kun je vergoeden door een thuiswerkvergoeding te geven.

Beveiliging

Wanneer je medewerkers thuiswerken ben jij als werkgever verantwoordelijk voor de beveiliging van gevoelige informatie. Laat je medewerkers bijvoorbeeld alleen werken op een extra beveiligde werklaptop.

Privacy

Werknemers mogen ‘nee’ zeggen tegen het aanzetten van de camera als ze denken dat het hun privacy aantast. Als beeldverbinding echt nodig is voor de meeting, mag je dit uiteraard bespreken.

Training en ondersteuning

Ook tijdens het thuiswerken moet het voor werknemers mogelijk zijn trainingen te volgen. Het is dan ook aan jou als werkgever om workshops en trainingen te digitaliseren, bijvoorbeeld door middel van HR-software.

Aan thuiswerken zitten dus genoeg regels en andere zaken verbonden. All worth it though, want zo houd je je medewerkers tevreden. Ben je nu benieuwd naar meer manieren om het werkgeluk van je collega’s een flinke boost te geven? Check dan onze vitaliteit pagina’s uit de recruitment guide en houd je medewerkers vrolijk én gezond.

Young Magazine

HR specialist

HR struggles?

Is HR een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Kan een werkgever thuiswerken verbieden?

  • Ja, een werkgever kan thuiswerken verbieden, tenzij er specifieke afspraken in het contract of de cao staan die de werknemer het recht geven om thuis te werken.

  • Wat moet een werkgever regelen bij thuiswerken?

  • Wanneer een medewerker wil thuiswerken stel je als werkgever een thuiswerkovereenkomst op. Hier maak je afspraken over werkuren, privacy, kosten en andere werkgerelateerde zaken. Dit hoeft niet als het al in de cao staat.

  • Mag je als werkgever thuiswerken controleren?

  • Ja, als werkgever mag je thuiswerkende collega’s controleren. Let op: vergeet bij het monitoren van je collega’s de thuiswerkovereenkomst voorwaarden niet. Zo moet je rekening houden met privacy.

  • "Ben je als werkgever verplicht om kosten voor thuiswerken te vergoeden?"

  • Als werkgever moet je zorgen voor een geschikte thuiswerkplek. Daarvoor kun je een vergoeding bieden, maar ook apparatuur in bruikleen aanbieden.