Campus recruitment strategie

Fancy term, campus recruitment. En als je studenten wilt werven voor startersfuncties of stageplekken, is dit ook nog eens een interessante wervingsstrategie. Hoe je ‘m effectief toepast? YoungCapital helpt je op weg met een uitleg over de campus recruitment betekenis, een stappenplan en extra tips voor een succesvolle campagne. Zo komt het wel goed met jouw campus recruitment strategie.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is campus recruitment?

Simpel gezegd staat campus recruitment voor het selecteren en werven van studenten voor jouw bedrijf. Bijvoorbeeld direct voor stageplekken, of met de intentie om studenten aan te nemen zodra zij zijn afgestudeerd. Vroeger betekende campus recruitment dat je fysiek recruitment op de campus toepaste, maar tegenwoordig is dat niet (altijd) meer het geval. Spoiler alert: nu vinden de meeste vormen van campus recruitment online plaats. Verderop lees je hoe je dit aanpakt.

Voordelen van campus recruitment

Waarom je überhaupt studenten wilt werven? Nou, wij weten wel wat voordelen van campus recruitment.

  • Up-to-date personeel. Vernieuwender kan bijna niet. Studenten hebben de laatste ontwikkelingen in het vakgebied vers in hun geheugen zitten en bieden daarom een frisse en innovatieve blik op verschillende vraagstukken.
  • Voordelige medewerkers. Studenten werven is een stuk goedkoper dan ervaren personeel aannemen. Natuurlijk geef je wel wat extra’s boven op een startsalaris of stagevergoeding, zoals ontwikkelingsmogelijkheden en persoonlijke begeleiding.
  • Doelgerichte werving. Je weet precies wie je doelgroep is en waar je ze kunt bereiken. Dit maakt je wervingsstrategie specifiek en doelgericht, waardoor je sneller de juiste kandidaten vindt. Verdiep je dus in de behoeften van studenten voor de meeste effectieve werving.

Young Magazine

Nadelen van campus recruitment

Zitten er ook nadelen aan campus recruitment? Tuurlijk.

  • Intensieve begeleiding. Studenten hebben persoonlijke begeleiding op de werkvloer nodig, vanwege het ontbreken van ervaring. Op zich geen probleem, maar je moet als werkgever wel de middelen en medewerkers hebben om die begeleiding te kunnen bieden.
  • Concurrentie en verloop. Jonge mensen zullen eerder van werkgever switchen en dus sneller vertrekken dan een wat oudere medewerker. Ze staan immers aan het begin van hun carrière. Hoe je studenten aan je bedrijf bindt? Door een sterk werkgeversmerk neer te zetten en meteen open te zijn over de bedrijfscultuur en doorgroeimogelijkheden.

Hoe zet je een campus recruitment strategie op?

Klaar om je campus recruitment strategie op te zetten? Zorg voor een goede aanpak zodat je studenten effectief werft én van hen tevreden werknemers maakt. Volg daarvoor ons stappenplan.

Stap 1: Bepaal welke medewerkers je nodig hebt

Campus recruitment pas je toe als je op zoek bent naar starters of stagiairs, dat is duidelijk. Maar om welke teams en functies gaat het? Welke skills zijn vereist en welke kunnen de studenten on the job leren? Stel een helder functieprofiel op, zodat je precies weet naar wie je op zoek bent en dus welke doelgroep je moet targetten.

Stap 2: Stel de behoefte van de doelgroep vast

Je hebt nu helder wat jij wilt, maar wat willen studenten? Gen Z vindt over het algemeen onderstaande aspecten belangrijk bij een (eerste) baan. Houd dit dus in je achterhoofd tijdens je campus recruitment wervingscampagne.

  • Flexibele werktijden en -plekken. Het leven van studenten en starters is druk genoeg, dus zij willen hun job daar graag omheen plannen. Pluspunten dus als je flexibel werken aanbiedt, bijvoorbeeld in de vorm van thuiswerken of hybride werken.
  • Een eerlijk salaris. Gen Z snapt het best dat je kersverse starters geen vetpot kunt bieden, maar wil wel een eerlijk en comfortabel salaris. Vul een starterssalaris dus aan met goede trainings- en opleidingsmogelijkheden en geef info over salarisverhogingen.
  • Extra vakantiedagen. 20 vakantiedagen per jaar is best karig, vinden de meeste studenten. Ze hebben het al druk genoeg gehad op school, dus waarderen de extra vrije tijd.
  • Ontwikkelingsmogelijkheden. Logisch: studenten staan het begin van hun carrière, dus willen graag de kans om stappen te zetten.
  • Een aangename bedrijfscultuur. Een sterke hiërarchie is een no-go voor Gen Z. Tuurlijk hebben jongeren respect voor hun manager, maar het is wel belangrijk dat diegene toegankelijk is en openstaat voor de input van medewerkers.
  • Een vlot sollicitatieproces. No time to waste. Een student wil het liefst meteen aan de slag, dus het is fijn als het proces van campus recruitment lekker vlot verloopt. Tip: gebruik handige hulpmiddelen zoals ATS of AI-tools om de boel te automatiseren. Dat scheelt tijd.
  • Persoonlijke aandacht. Niemand is graag een nummer, en Gen Z al helemaal niet. Zorg dus voor persoonlijke communicatie en aandacht. Reageer op social media berichten, onthoud de naam van je kandidaten en bied persoonlijke begeleiding tijdens de onboarding.
  • Maatschappelijk betrokken. Jongeren willen niet alleen maar een baan om geld te verdienen, maar ook om iets te betekenen voor de maatschappij. Benadruk dus wat jouw bedrijf doet voor de samenleving en besteed aandacht aan onderwerpen als diversiteit en inclusiviteit, duurzaamheid en het klimaat.

Stap 3: Start je (online) campagne

Zodra je eenmaal helder hebt wat jij wilt en wat je doelgroep wil, is het tijd om zichtbaarheid en awareness te creëren voor jouw bedrijf. In ons artikel over employer branding lees je precies hoe je dit aanpakt. Let er bij campus recruitment vooral op dat je veel gebruik maakt van social media. Dat is namelijk waar je de doelgroep vindt. Gebruik populaire platforms onder jongeren, zoals TikTok, Snapchat en Instagram en zorg ervoor dat je berichten op alle kanalen terechtkomen.

Tip: jongeren zien graag een persoonlijke touch in bedrijven, dus laat medewerkers bijvoorbeeld video’s plaatsen van hun dagelijkse taken. Let ook op je tone of voice. Deze moet jonge mensen aanspreken, maar niet te geforceerd hip zijn.

Stap 4: Leg persoonlijk contact met studenten

Zodra je de awareness hebt en studenten jouw bedrijf kennen, kun je gerichter gaan recruiten. Organiseer bijvoorbeeld een inhouse evenement waarbij je een groepje studenten een dagje laat meelopen of een rondleiding geeft bij jouw bedrijf. Zo’n event kun je ook online organiseren, zodat het laagdrempelig is en ook toegankelijk voor studenten die verder weg wonen. Een andere, meer traditionele aanpak is meedoen aan carrièrebeurs. Het doel is in ieder geval om persoonlijk contact met de jongeren te leggen en gerichte info te geven over werken bij jouw bedrijf.

Stap 5: Onderhoud de relatie en start met werven

Nu is het een kwestie van volhouden, misschien wel het belangrijkste onderdeel van campus recruitment. Houd studenten dus op de hoogte van jouw bedrijf, bijvoorbeeld door middel van nieuwsbrieven, regelmatige updates op social media of het vormen van een talent pool. Zo zorg je ervoor dat studenten tijdens hun studie up-to-date blijven en in het meest ideale geval meteen bij jouw bedrijf solliciteren zodra ze hun diploma op zak hebben.

Ook slim: neem stagiaires aan en bied de studenten die een goede cultural fit met jouw bedrijf hebben meteen een baan aan voor na het afstuderen. Daarnaast kun je traineeships voor starters opzetten.

5 tips voor succesvolle campus recruitment

Met ons stappenplan lukt het vast om studenten te werven die passen bij jouw bedrijf. Hieronder vind je nog wat extra tips voor een goede kans op succes.

  1. Let op de timing van je inhouse of online events. Het zou jammer zijn als studenten net in een drukke periode zitten en daarom geen tijd hebben. Check dus de tentamenperiodes van hogescholen en universiteiten.
  2. Het is belangrijk om eerst interesse te wekken in jouw bedrijf. Probeer dus niet meteen studenten over te halen om bij jou te solliciteren, want dat komt pushy en ongeloofwaardig over.
  3. Bijna alle studenten gebruiken een smartphone in plaats van een laptop. Zorg dus voor een mobielvriendelijke website.
  4. Wees goed op de hoogte van het functieprofiel en alle aspecten van de job, zodat je vlot kunt antwoorden zodra je persoonlijke vragen krijgt. Dat versnelt het recruitmentproces en geeft een betrouwbare indruk.
  5. Tijdens events of sollicitatiegesprekken is het belangrijk om een ontspannen en warme indruk achter te laten. Voor studenten is jouw bedrijf vaak de eerste aanraking met de arbeidsmarkt, dus stel ze op hun gemak.

Klaar om aan de slag te gaan? Stel een speciale campus recruiter aan of vertel de ins en outs over campus recruitment door aan jouw HR-afdeling. Extra hulp nodig? Neem contact met ons op. Als dé expert op het gebied van jongeren en studenten werven biedt YoungCapital je graag een steun in de rug.

Recruitment specialist

Recruitment struggles?

Is recruitment een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van recruitment experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat is een campus recruiter?

  • Een campus recruiter is een recruiter die specifiek is gericht op de werving en selectie van studenten voor stageplekken en startersfuncties.

  • Hoe werf je studenten?

  • Door goed op de hoogte te zijn van hun wensen, persoonlijke aandacht te bieden en zichtbaar te zijn voor deze doelgroep. Hoe je dat aanpakt, lees je op deze pagina. Hulp nodig? Bekijk onze diensten.

Alles over wervingsstrategieën