YOUNGCAPITAL BLOG

‘Dienstregeling NS ontregeld door sneeuw’ | ‘Treinverkeer NS gestaakt vanwege storm’ | ‘Nog honderden reizigers gestrand op stations’

Iedere winter weer ligt het Nederlandse spoorwegennet plat. Allemaal denken we: hoe moeilijk is het om die treinen rijdende te houden tijdens een beetje kou of wind? We spraken met Christiaan, die via YoungCapital als bijstuurder bij NS werkt.

Kapotgevroren wissels. Reizigers die uren vastzitten in treinen. Meer boom dan spoor. Voor NS-bijstuurder Christiaan is het jaarlijkse kost. Zijn baan draait om vertragingen, verstoringen en uitval. “Als bijstuurder houd ik de roosters van de machinisten en conducteurs kloppende, zodat treinen bemand blijven en uiteindelijk weer volgens dienstregeling rijden.”

Sneeuwbalgevechteffect

Waar een gemiddeld kantoor rond een uurtje of zes al uitgestorven is, gaat Christiaans afdeling 24/7 door. And with good reason. “Nederland heeft het drukst bereden spoorwegennetwerk van de wereld,” vertelt Christiaan. “Als er bijvoorbeeld in Amsterdam geen treinen meer rijden, heeft dat veel effect op de rest van het spoor. De machinisten en conducteurs die van Amsterdam naar Utrecht zouden reizen, halen nu hun overstap niet, waardoor die treinen ook stil blijven staan. Als we dan niet ingrijpen, breidt het zich uit als een olievlek. In het buitenland heb je dat dus veel minder.”

SolutioNS

En wat als Neerlands spoorwegennetwerk getroffen wordt door ‘de Russische beer’ of een januaristorm? “Afhankelijk van hoe erg het weer is, kunnen er delen van het land worden afgesloten van elkaar. Dan rijden de treinen op kortere trajecten heen en weer. Of minder treinen per uur laten rijden. Dat kan ook. Ja, dan moeten reizigers soms wat vaker overstappen of iets langer op hun trein wachten. Maar mocht er een wissel vastvriezen, dan heeft dat een stuk minder gevolgen voor de rest van Nederland.”

Hoe Christiaan vanaf kantoor de roosters weer rond krijgt en moet communiceren met de machinisten en conducteurs, leert hij tijdens speciale wintertrainingen. Maar als het hele spoor plat ligt, bepaalt hij niet meer. Dan vertelt een calamiteitenteam wat er moet gebeuren. Lege treinen inzetten om het spoor sneeuwvrij te rijden. Machinisten met teams aan stormtroopers op pad sturen om het spoor bosvrij te krijgen. Het treinverkeer stilleggen of hele stations afsluiten. Het calamiteitenteam heeft de final say, vertelt Christiaan.

Trein winterweerError

Maar ook op Christiaans afdeling liggen plannen klaar voor als het natuurgeweld weer toeslaat. “Als er kans is op een hele grote verstoring - bijvoorbeeld door slecht weer - dan wordt er binnen de NS code rood afgegeven. Nou, dan is het wel even stressen op de afdeling, omdat de kans dan groot is dat we het zicht op de machinisten en conducteurs verliezen. Op dit soort momenten werken we met code rood-tafels. Er worden dan extra bijstuurders opgeroepen die dan vaak niet op kantoor werken, maar bij een personeelsverblijf op een station,” zegt Christiaan. “Zij zitten bij de ingang en houden met pen en papier bij wie van de conducteurs en machinisten er komen en gaan. Dit komt gelukkig niet heel vaak voor. Ik heb het tot nu toe twee keer meegemaakt.”

NS vs. winter

Stormtroopers, een calamiteitenteam, rampenplannen, gedrilde afdelingen die weten wat ze te doen staan bij code red. Voorbereidingen die niet zomaar à la minute uit een NS-mouwtje zijn geschud. Maar toch krijgt Moeder Natuur het iedere winter weer voor elkaar om treinen aan de ketting te leggen. Conclusie? Mother Nature can be a bitch en kranten met koppen als ‘Alle treinverkeer NS gestaakt vanwege storm’, behouden hun jaarlijkse shine-momentje. Gewoon maar bij neerleggen, dus.

Denk jij: Neerleggen? Hell no. Ik kan dit beter. Solliciteer dan op een van de NS-vacatures.

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.