YOUNGCAPITAL BLOG

Social media vormen een ware schatkamer voor het vinden en beoordelen van talent. Maar voor de beste specialisten moet je soms juist zoeken op minder bekende plekken. Lees hier de routebeschrijving naar verborgen toptalent.

kaart

kaart

Inzichten uit de social footprint

Waaraan heeft iemand de laatste tijd gewerkt? Welke ontwikkelingen in zijn vakgebied volgt hij op de voet? En wat draagt hij bij aan discussies hierover? De online social footprint van een kandidaat is goud waard om te beoordelen of hij of zij past bij een functie of organisatie. Updates over projecten, forumdiscussies, blogs en tweets geven een schat aan relevante informatie.

 

Beperk je niet tot de ‘grote vier’

Veel recruiters beperken zich hierbij tot de ‘grote vier’: LinkedIn, Facebook, Twitter en Google+. Een gemiste kans. Want het is goed mogelijk dat de ideale kandidaat juist op heel andere plekken online actief is. Hieronder drie onontdekte schatkamers vol toptalent!

1. Hotspot voor softwareontwikkelaars

Softwareontwikkelaars zijn zelden actief op sites als LinkedIn. Liever brengen ze hun tijd door op platforms zoals Github, Stackoverflow or Bitbucket. Hier discussiëren ze met collega’s, maar ook programmeren en bewaren ze er hun open source-software.

Deze specialistische platforms geven inzicht in de interesses van een ontwikkelaar, maar ook in welke onderwerpen hij als expert wordt gezien door zijn vakgenoten. Bovendien kun je direct zelf de kwaliteit van zijn programmeerwerk beoordelen.

work
work

2. Hotspot voor grafisch ontwerpers 

Deze mensen werken en denken in beelden, en zijn daardoor niet erg geneigd om statusupdates of blogs te schrijven over hun projecten. Wel hebben zij vaak een online portfolio op sites als Flickr en Behance.

Zeker in dit geval zegt een goede selectie beelden meer dan duizend woorden. Uiteraard loont het de moeite om iemands profiel te checken op visueel georiënteerde social media platforms zoals Instagram en Pinterest.

3. Hotspot voor accountants 

Accountants houden over het algemeen niet zo van zelfpromotie. Ook de vertrouwelijke aard van hun werk weerhoudt hen ervan om uitgebreid hun successen op hun LinkedIn-profiel te beschrijven.

Maar dat betekent niet dat ze online niet actief zijn. De internationale brancheorganisatie ACCA heeft bijvoorbeeld een drukbezocht forum waar accountants en fiscalisten uit vele landen en sectoren de nieuwste ontwikkelingen in hun vakgebied bespreken.

 

Zoek buiten de gebaande paden

Kortom: ook online loont het de moeite om je de buiten de gebaande paden te wagen. Neem dit dus mee in je zoekstrategie, en doe er je voordeel mee.



Bron: www.SHRM.org

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.