Vijf manieren om via stages toptalent binnen te halen

Door YoungCapital op 25-09-2014 0 reacties | 1804 views

Bedrijven richten zich met hun werving vooral op mensen met de vereiste diploma's en werkervaring op zak. Zonde, want door stagiairs aan te nemen sleep je op slimme wijze potentiële toptalenten je organisatie binnen!

Met goede stages maak je van je stagiairs enthousiaste ambassadeurs voor jouw bedrijf. Ze willen dolgraag voor je (blijven) werken, en brengen dit via mond-tot-mondreclame over op de rest. Het resultaat? Een ijzersterk merk onder studenten, die sneller solliciteren op jouw starterfuncties en stages! 



De ultieme stage valt of staat met een goed stageprogramma. Hoe je dat doet? Volg de tips hieronder:

Tip 1: Laat stagiairs bijhouden en delen wat ze doen
Heb je al een stageprogramma? Dan weet je al dat studenten echt iets moeten opsteken van hun tijd op de werkvloer. Dat is immers het verschil tussen het bieden van een echte stage, of alleen maar goedkope hulpkrachten inhuren.

Laat stagiairs een logboek bijhouden van hun ontwikkelingen (leermomenten, projecten waar ze aan werken, enz.). De highlights uit die logboeken kun je delen via verschillende communicatieplatforms of creatief inzetten in een presentatie of YouTube-video. Ook kan een stagiair zelf bloggen over zijn of haar ervaringen. De beste voorbeelden en de leukste verhalen kun je vervolgens inzetten als marketingmateriaal op scholen met potentiële nieuwe stagiairs. 

Tip 2: Maak kennis met de scholen 
Relaties opbouwen met scholen is een kernonderdeel van een goed opgezet recruitmentprogramma. Lees voor meer informatie hierover dit artikel van John Sullivan, Building Relationships with Faculty to Gain a Recruiting Edge.

Moedig je stagiairs aan om jou en je bedrijf te introduceren bij hun docenten en onderwijsassistenten. Vraag bijvoorbeeld of je stagiair op zijn of haar school een presentatie kan geven over de relevante werkzaamheden bij jouw bedrijf. Nodig hierbij ook de stagebegeleider van je bedrijf uit. Dit geeft de andere studenten een beter beeld van jouw organisatie en de mensen die er werken. De student voelt op deze manier meteen aan of zij ook in jouw organisatie zouden passen.  


Tip 3: Betrek je stagiairs bij evenementen 

Uit eten met vrienden? Dan check je op Iens.nl over welke restaurants lovend geschreven wordt. Hotel boeken? Dan kijk je op TripAdvisor of anderen de badkamers schoon vinden. Studenten die meer willen weten over toekomstige werkgevers, doen het niet anders…

Jouw (oud-)stagiairs zijn hierbij je geheime wapen, en je beste ambassadeurs. Studenten hebben vaak vrienden die zijn zoals zijzelf; ze volgen dezelfde keuzevakken, zitten op dezelfde studentenvereniging, en hebben dezelfde prioriteiten en interesses.

Geef je (oud-)stagiairs tijdig een seintje als je een evenement bezoekt, want een evenement is het perfecte middel voor mond-op-mondreclame. Als hun vrienden zien hoe ze hun verhaal doen bij jouw stand op een carrièrebeurs of ander event, doet dat verhaal vanzelf de ronde. En trek je meer studenten aan die voor jou interessant zijn.

Tip 4: Denk aan je reputatie 
Bedenk dat bedrijven via oud-stagiairs razendsnel een bepaalde reputatie kunnen krijgen. De vraag is, hoe wil je gezien worden: als een geweldige werkgever, waar stagiairs zinnig werk doen, gewaardeerd worden en waardevolle ervaring opdoen voor hun toekomstige carrière?

Of als een tent waar stagiairs als tweederangs burgers worden behandeld, alleen domme klusjes te doen krijgen, en terugkijken op hun stageperiode als tijdverspilling?

Besteed daarom tijd en aandacht aan je stagiairs. Je merk als werkgever zal zich vanzelf verspreiden over de campus.


Tip 5: Geeft ze wat mee!
Dit klinkt misschien suf, maar het is geen grap. Veel werkgevers doen het al. Zeg nou zelf, wat is betere marketing dan dat een student op school rondloopt met een boek, fles of foto met jouw bedrijfslogo erop?

Het levert gesprekken op over je bedrijf, versterkt je merk als werkgever, en bovendien geef je je stagiairs iets leuks en tastbaars mee.

Conclusie: ga voor de ultieme stage-ervaring
Het krachtigste effect van een stageprogramma is dat enthousiaste studenten, vol verhalen over hun stage bij jouw bedrijf, terugkeren naar de school waar jij je talent uit wilt vissen. Zorg ervoor dat je jouw stagiairs de ultieme stage-ervaring bezorgt. Succes!

Bron: Ere.net











































Get Adobe Flash player


















Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie