YOUNGCAPITAL BLOG

De grootste uitdaging voor HR in 2015? Het vinden van toptalent. In een krimpende en woelige arbeidsmarkt moeten bedrijven een steeds feller wordende strijd om talent zien te winnen. Lees hier zes manieren om in de toekomst talent aan te blijven trekken en te behouden. Talent Magnet

Talent Magnet

Word je weleens moe van het screenen van al die honderden sollicitanten die op iedere vacature reageren? Onthoud dan dat die overvloed aan kandidaten een luxeprobleem is, dat de komende jaren door een toenemende mismatch zal verdwijnen.

Talent wordt niet alleen schaarser, de beste mensen switchen ook makkelijker van werkgever. Tegelijkertijd moeten organisaties noodgedwongen in hun budgetten snijden, waardoor je als HR-afdeling steeds minder ruimte hebt om met riante beloningspakketten alsnog de beste mensen te strikken.



Om in de toekomst zeker te zijn van voldoende getalenteerde medewerkers, moeten bedrijven hier nu al op inspelen. Hoe? Lees hieronder zes manieren voor het vinden en binden van talent.



1. Verkoop jezelf als bedrijf

Iedere sollicitatie is een verkoopproces. Van oudsher is het de kandidaat die zichzelf probeert te verkopen aan de werkgever. Recruiters moeten eraan wennen dat het ook steeds meer andersom werkt: om talent te strikken, moet jij als recruiter de organisatie zien te verkopen aan de kandidaat.



Dat vraagt een andere mindset tijdens de sollicitatieprocedure. Werk niet alleen je lijstje met kritische vragen af, maar zorg er ook voor dat je op een aansprekende manier je organisatie presenteert als aantrekkelijke werkplek.



Gebruik sollicitatiegesprekken ook om te ontdekken wat kandidaten zoeken in een werkgever en hoe je hen kunt overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen.



2. Creatiever belonen

Natuurlijk gaat het bij werk om de centen die het oplevert. Een goede financiële beloning is en blijft dan ook de kern van een aantrekkelijk beloningspakket. Maar om jezelf als werkgever te onderscheiden, is het niet meer voldoende om alleen te wapperen met riante salarisstrookjes.



Getalenteerde professionals baseren hun keuze voor een werkgever op het totaalplaatje. Ze zoeken een aantrekkelijke, gezonde werkomgeving, die aansluit bij hun levensstijl. Maak daarom in je arbeidsvoorwaardenpakket ruimte voor zaken als kortingsregelingen bij winkels en sportscholen.



Bij YoungCapital hebben we goede ervaringen met interne competities, waarin teams leuke reizen of andere mooie prijzen kunnen winnen. Hiermee zorg je ervoor dat medewerkers zich gewaardeerd voelen, en bovendien is het een perfecte manier om de teamspirit te versterken.

3. Creëer een broedplaats voor talent
Niet alleen het binnenhalen, maar ook het behouden van talent wordt steeds lastiger. Dit maakt talentmanagement een topprioriteit. Alleen door serieus werk te maken van de ontwikkeling van je medewerkers, kun je de concurrenten aftroeven die op jouw beste mensen azen. YoungCapital biedt via de YoungCapital University medewerkers diverse trainingen en cursussen aan waarmee zij hun talenten kunnen ontdekken en vergroten. Zo verbeter je de kwaliteit die je levert, en stimuleer je je mensen om door te groeien. 

 

YoungCapital

YoungCapital


4. Investeer in healthmanagement

Doordat bedrijven hun kosten moeten reduceren, wordt er steeds meer verwacht van medewerkers. Dat heeft een stressvollere werkomgeving tot gevolg. Gezonde medewerkers zijn aantoonbaar energieker en productiever. Investeer daarom in zaken die een gezonde, actieve levensstijl bevorderen.



Healthmanagement hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Gezond eten op werk wordt bijvoorbeeld steeds belangrijker. Zorg er dus voor dat er altijd een vers gevulde fruitschaal in de kantine staat. Dit is makkelijk te regelen én fiscaal aftrekbaar. Bij YoungCapital staat er standaard groente en fruit op het menu. Voor de lunch bieden steeds meer cateraars duurzame en gezonde opties. Meer beweging kun je stimuleren met regelingen voor bedrijfsfitness of een fietsenplan.



5. Zeg wat je doet en doe wat je zegt

Eerlijkheid duurt het langst. Het is een veel genoemde ambitie - en een keiharde noodzaak om de nieuwe generatie talent aan je bedrijf te binden. Toch slagen nog veel te weinig organisaties erin om openheid en eerlijkheid te verankeren in hun bedrijfscultuur en leiderschap. Tijd om het roer om te gooien!



Transparantie hoeft niet eng te zijn; bekroonde werkgevers laten zien dat het werkt. Zo boekte drinkwaterbedrijf Oasen (branchewinnaar Beste Werkgever 2014) succes met een programma waarin medewerkers actief betrokken werden bij het ontwikkelen van de organisatiestrategie.



6. Vergeet de negen-tot-vijf-mentaliteit

Medewerkers - en jongeren in het bijzonder - wisselen een stuk vaker van baan dan twintig jaar geleden. Meer dan 52 procent van de HR-medewerkers ziet het daarom als een uitdaging om de toekomstige leiders van hun organisatie aan zich te binden. Flexibele werktijden en een open werkomgeving zijn bijvoorbeeld een must om millennials aan te trekken. De nieuwe generatie medewerkers wil afgerekend worden op hun resultaten en niet op de vraag of ze braaf van negen tot vijf achter hun bureau zitten.



Conclusie: het gaat om het totaalplaatje

Het moge duidelijk zijn, de aankomende strijd om talent valt niet te winnen door simpelweg meer geld te bieden aan de beste mensen. De kunst is om jezelf voor het publiek als aantrekkelijke werkgever te presenteren .

De werknemers van morgen willen een gezonde, prettige werkomgeving waarin ze zich gewaardeerd voelen en volop ontwikkelingsmogelijkheden hebben. Werkgevers die dat weten te bieden, zijn aantoonbaar meer succesvol.



Bij het realiseren van dit totaalplaatje zullen slimme, creatieve HR-professionals met lef en visie meer dan ooit het verschil maken.



Bron: theundercoverrecruiter.com

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.