Vijf tekenen dat je ongemerkt je medewerkers irriteert

Door YoungCapital op 02-01-2015 1 reactie | 4721 views

Wil jij het nieuwe jaar goed beginnen? Investeer dan in het verbeteren van je leiderschapsstijl.  Een dominante, overrompelende stijl van leidinggeven vraagt om problemen op de werkvloer. Lees hier hoe je merkt of je op de verkeerde weg zit.



Dat je altijd je zin krijgt, betekent niet automatisch dat je een goede leider bent. Volgen mensen je omdat ze in je geloven, of omdat ze bang zijn voor een confrontatie? 


Een dominante leiderschapsstijl kan op korte termijn winst opleveren, maar op lange termijn nadelig uitpakken. Hier zijn vijf tekenen dat je relatie met je mensen toe is aan een onderhoudsbeurt:

Hint 1: je komt weg met dingen waar zij niet mee wegkomen
Je komt laat binnen, loopt vroeg weer de deur uit, neemt spontaan vakantie en trekt twee uur voor de lunch uit. Maar van je medewerkers verwacht je dat ze zich strak aan de werktijden houden. Zulk opzichtig machtsmisbruik is vragen om moeilijkheden.

Zodra mensen het gevoel krijgen dat ze niet gewaardeerd worden, is dat het begin van het einde. De echte talenten vertrekken één voor één, totdat je alleen nog slijmballen overhoudt die alleen voor hun eigen hachje knokken.

Wees in alle aspecten van het werk eerlijk en rechtvaardig. Onderzoek wijst uit dat eerlijke managers betere bedrijfsresultaten behalen.

Hint 2: jij weet het altijd beter (ongeacht het onderwerp)
Kun jij je niet voorstellen dat je medewerkers iets weten of kunnen bedenken waar je zelf niet allang aan had gedacht? Dan is de kans levensgroot dat je niet zo slim bent als je denkt.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om als een soort eenmansleger je bedrijf of afdeling te runnen, maar daarmee verspil je het talent in je team. Vraag je mensen naar hun ideeën en naar wat ze weten, in plaats van alleen je eigen genialiteit tentoon te spreiden.

Als je alleen maar de betweter uithangt, kom je zowel arrogant als onzeker over. Natuurlijk zijn er gevallen waarin jij over meer informatie of ervaring beschikt dan je medewerkers. Maar gebruik die kennis dan om hen op het goede spoor te zetten, en geef hun vervolgens de vrijheid in de uitvoering.

Hint 3: juist aan je zwakkere teamleden stel je absurd hoge eisen
Brand je mensen niet af als hun prestaties achterblijven. Ze hebben het recht om te leren van hun fouten. Ook bereik je er niets mee als je extra taken op hun bord blijft stapelen omdat hun resultaten onvoldoende zijn.

Dit zijn juist de beste kansen om je vaardigheden als leider te oefenen. Geef je mensen persoonlijke aandacht en begeleiding, laat merken dat je er bent om hen te steunen, en help waar nodig een handje. Het is ook in jouw belang dat ze beter gaan presteren!


slechte baas


Hint 4: je bent jaloers, en dat is te merken ook
Het kan ook jou gebeuren: één van je medewerkers ontpopt zich als de ster van het bedrijf en je voelt dat als een bedreiging. Dat kan zich uiten in saboterend gedrag, zoals het constant relativeren van andermans resultaten, het afsnauwen en kleineren van mensen, of zelf met de eer strijken bij de directie.

Maar hoe harder je probeert om dat aanstormend talent een toontje lager te laten zingen, hoe meer je het gehele team tegen je in het harnas jaagt. En dat is funest voor de arbeidsmoraal, en het vermogen van je team om de organisatiedoelen na te streven.

Hint 5: je creëert problemen in plaats van oplossingen
Je mensen lastigvallen met bureaucratische rompslomp, onnodige rapportages en andere tijdverspilling; dit gedrag zie je vooral bij managers die koste wat kost willen voorkomen dat zij ervoor opdraaien, mocht er iets fout gaan.

Het enige wat je ermee bereikt, is dat mensen fouten en problemen verborgen proberen te houden, totdat het te laat is om er iets aan te doen. Bouw in plaats daarvan aan een cultuur waarin je zowel de grootste successen als de grootste blunders met elkaar deelt.

Natuurlijk mag je mensen verantwoordelijk houden voor hun resultaten. Maar als er iets fout gaat, focus dan op wat het team ervan kan leren. Wees zelf ook alert op mogelijke problemen en grijp, als het moet, tijdig in.

En zorg er de rest van de tijd voor dat je je mensen zo min mogelijk in de weg loopt bij het verrichten van nuttig werk voor de klant.

Tot slot: een goede werksfeer heb je zelf in de hand
Volgens een recent onderzoek door Gallup is werkstress de meest voorkomende klacht onder werknemers in de westerse wereld. En het grootste deel van die stress wordt onnodig veroorzaakt door de bedrijven zelf. Hierdoor zie je zowel de werkdruk als het aantal conflicten op de werkvloer oplopen.

Verwacht geen wonderen van je mensen, maar inspireer ze om zich volledig in te zetten door zelf het goede voorbeeld te geven. En mochten de hints hierboven je bekend voorkomen, laat het dan vooral niet te lang door etteren. Daar is je bedrijfscultuur veel te belangrijk voor. 

Reacties

06-01-2015

C.M. Eshuis:

Ik ben het volkomen met de schrijver / schrijfster eens. Top artikel, daar hebben heel veel mensen wat aan, inclusief mijzelf !!!

Plaats jouw reactie