Voorkom dat je expertise je creativiteit in de weg zit

Door YoungCapital op 22-01-2015 0 reacties | 1922 views

Een bekend carrièreadvies luidt: zoek iets wat jou goed ligt en zorg ervoor dat je daar een expert in wordt. Daar is veel voor te zeggen. Maar pas op, te veel deskundigheid en ervaring kunnen creativiteit en innovatie blokkeren. Lees hier hoe je dit kunt voorkomen. 


Over de waarde van expertise is doorgaans weinig discussie. Maar ergens een expert in zijn, brengt ook een valkuil met zich mee. En die valkuil heeft te maken met innovatie.

Experts houden niet van nieuwigheid

Dit effect komt duidelijk naar voren in een recent onderzoek naar de manier waarop subsidieaanvragen voor medisch onderzoek met cijfers worden beoordeeld. Wat bleek: hoe vernieuwender de inhoud van de aanvraag, hoe lager de scores. De scores waren zelfs nóg lager als de beoordelaars expert waren in het betreffende onderwerp.

Hiervan zijn tal van voorbeelden in de praktijk.

Niemand wist meer van mobiele telefoons dan Nokia. Maar ze meenden dat niemand zat te wachten op een telefoon met touchscreen. De rest is geschiedenis.

Train jezelf in het omgaan met nieuwe ideeën
Wil je voorkomen dat je net als Nokia slachtoffer wordt van je eigen expertise? Gebruik dan de onderstaande technieken die je helpen om open te staan voor – en om te gaan met – creatieve en innovatieve ideeën:

Techniek 1: breek het idee op in hapklare brokken
Heb je moeite met een nieuw idee? Hak het idee dan op in een aantal hapklare brokken. Wanneer je ontdekt dat die losse elementen allemaal zouden kunnen werken, kan een absurd idee opeens heel logisch worden.

Techniek 2: zet een advocaat van de duivel in
Wijs een collega of medewerker aan om met zo veel mogelijk argumenten te komen die tegen jouw standpunt in gaan. Discussieer over de voors en tegens van je idee, en zet vervolgens samen de argumenten op een rij.



Techniek 3: praat met leken en jongeren
Ieder vakgebied heeft zo zijn universele waarheden waar alle experts het over eens zijn. Totdat iemand voorbijkomt die lak heeft aan die waarheden, en vervolgens de markt op zijn kop zet. Dit fenomeen noemen we ook wel disruptieve innovatie.

Experts zijn meestal niet degenen die disruptieve innovatie in de hand werken. Juist mensen die weinig van het betreffende onderwerp afweten, kunnen nieuw licht op de zaak werpen. Vraag daarom vooral leken of jongeren om hun mening. Zij hebben geen last van zogeheten vakblindheid en kunnen met een frisse blik naar een probleem of idee kijken.

Techniek 4: durf fouten te maken
Deze is favoriet bij YoungCapital. Volgens Rogier Thewessen, DGA van YoungCapital, is innovatie de sleutel tot succes. Daarom hebben wij een fail fast, learn fast, improve fast-mentaliteit omarmd.

Rogier Thewessen legt uit: “Bij grote bedrijven zie je soms dat interne politiek energie vreet en dat een angstcultuur dominant is. Het betekent dat medewerkers geen fouten durven te maken. Wij stimuleren medewerkers juist om risico te nemen. Creativiteit en vooruitgang zijn een proces van trial and error. Leren door te experimenteren. ”

“Niet voor niets zijn succesvolle ondernemers vrijwel allemaal doeners in plaats van denkers”, vervolgt Rogier. “Als je lang nadenkt waarom iets niet zou kunnen werken, ga je daarin geloven. Je moet gewoon uitproberen, aanpassen en weer doorgaan.”

Tot slot: blijf nieuwsgierig en blijf leren
Betekent dit dan dat kennis en ervaring waardeloos zijn? Natuurlijk niet. Je kennis en ervaring zijn de opbrengst van alle leermomenten in je leven. De kunst is om te voorkomen dat je kennis en ervaring een keurslijf worden dat verdere groei en vernieuwing in de weg zit. Want de meest succesvolle experts zijn degenen die hun hele leven nieuwe dingen blijven leren.

Bron: Inc.com

Get Adobe Flash player

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie