Zeven vuistregels voor een positieve bedrijfscultuur

Door YoungCapital op 29-01-2015 3 reacties | 2351 views

De kunst van het managen bestaat voor een groot deel uit: weten waar je prioriteiten liggen. Een prioriteit die in elk geval boven aan je lijstje hoort, is een positieve cultuur van je team of bedrijf. Lees hieronder hoe je daaraan bouwt. 


Medewerkersbetrokkenheid blijft een aandachtspunt voor iedere manager. Volgens onderzoeksbureau Gallup voelt 80% van de Nederlandse werknemers zich niet betrokken bij het bedrijf waar ze werken.

Bedrijfscultuur als sleutelfactor
Lage betrokkenheid is meer dan alleen vervelend; de kosten van verminderde loyaliteit en productiviteit lopen in de miljarden. Medewerkers doen minder hard hun best en wisselen sneller van baan. Maar niet getreurd; de bedrijfscultuur is hier in veel gevallen de sleutelfactor.

Nog te veel werkgevers zien cultuur als iets dat vanzelf moet ontstaan, en niet iets om actief op te sturen. Daar kun je voor kiezen, maar de kans is groot dat je een onaangename cultuur krijgt, waar getalenteerde mensen snel op afknappen.

Gelukkig hoeft het bouwen aan een cultuur niet vaag of zweverig te zijn. Met de volgende concrete stappen kom je al een heel eind:

Stap 1: kies een fijne locatie
De werkomgeving heeft veel invloed op het functioneren van mensen. Een kantoor in een leuke wijk, liefst met gelijksoortige bedrijven in de buurt, kan een grote boost geven aan je bedrijfscultuur.

Denk ook aan de bereikbaarheid. Elbrich Batstra, HR Director bij YoungCapital: “Voor YoungCapital zoeken we locaties op maximaal tien minuten lopen van een NS-station, zodat onze mensen makkelijk de trein kunnen nemen."

Stap 2: maak bedrijfscultuur een factor bij werving & selectie
"Hire character. Train skill." Deze bekende uitspraak van voormalig Porsche-directeur Peter Schutz vat het perfect samen.

Veel bedrijven kijken bij het aannemen van mensen alleen maar naar de cv’s. Terwijl het minstens zo belangrijk is of een kandidaat past bij de cultuur die je nastreeft.

Bij YoungCapital selecteren we mensen op het YoungCapital-DNA, dat bestaat uit een combinatie van drive, gretigheid, lef en ondernemerschap. Vaardigheden kunnen we je leren, maar dat DNA heb je of heb je niet.

Stap 3: spreek mensen aan die de cultuur in de weg zitten
Cruciaal voor iedere bedrijfscultuur, is dat deze breed wordt gedragen. Het is dan ook funest als medewerkers – en zeker managers – de cultuur onvoldoende ondersteunen, of zelfs tegenwerken.

Wees niet bang om deze mensen hierop aan te spreken, en maak waar mogelijk concrete afspraken over verbetering.

Stap 4: vier successen
Als manager ben je constant aan het anticiperen op de hobbels die nog genomen moeten worden, maar vergeet niet om ook stil te staan bij wat er wél goed gaat. Niet eens in de eerste plaats voor jezelf, maar vooral voor je mensen. Elbrich Batstra: "Bij YoungCapital delen en vieren we regelmatig successen. Om onze mensen nog extra te motiveren, houden we het hele jaar door een interne competitie. De best presterende vestigingsteams en stafafdelingen maken kans op een geheel verzorgde reis. In 2013 ging de strijd om een vip-weekend naar Ibiza en in het afgelopen jaar om een reis naar IJsland. Hiermee geven we erkenning en waardering aan mensen die een stap extra zetten voor de klant en voor het bedrijf.”


De beste teams van YoungCapital werden beloond met een vip-weekend naar Ibiza

Stap 5: open en transparant leiderschap
Wees open en eerlijk over wat er goed en fout gaat. Vier successen, maar laat het ook merken als je je zorgen maakt over bijvoorbeeld de orderportefeuille. Daarmee vergroot je de kans dat mensen je door dik en dun blijven steunen.

Wanneer je met je mensen deelt hoe het met het bedrijf gaat, zullen ze zich sterker betrokken voelen. Laat je mensen ook merken dat ze met vragen hierover bij jou terechtkunnen. Elbrich Batstra: "Ineke Kooistra, de CEO van YoungCapital, heeft haar stijl van leidinggeven hierop afgestemd. Vraag haar gewoon waar ze jou mee kan helpen, dat maakt het werken wel zo prettig." 

Stap 6: wees zuinig met regels
Regels kunnen heel nuttig zijn, bijvoorbeeld om duidelijk te maken wat er van iedereen wordt verwacht. Pas echter op voor te veel regels! In plaats van hun verantwoordelijkheid te nemen, kunnen mensen zich achter de regels gaan verschuilen. 

Verspil niet te veel tijd met protocollen op detailniveau, maar maak liever een beperkt aantal brede werkafspraken die mensen de ruimte geven voor eigen initiatief.

Stap 7: het begint bij jezelf
Het bouwen van een positieve cultuur kun je niet delegeren. Het ontstaat pas als je zelf het goede voorbeeld geeft. Vertel mensen niet alleen wat je van hen verwacht, maar geef zelf het goede voorbeeld in je dagelijkse bezigheden.

Laat in je manier van werken voortdurend zien wat jij verstaat onder verantwoordelijkheidsgevoel, teamspirit en integriteit. Pas dan zul je merken dat het begint te leven onder je mensen. 

Tot slot: blijf volhouden!
Cultuur is een kwestie van lange adem. Laat je niet te snel ontmoedigen, maar zie het realiseren van de gewenste bedrijfscultuur als een strategische doelstelling. Bepaal waar je over een paar jaar wilt staan, en werk daar gestructureerd naartoe.

Bron: Inc.com

Get Adobe Flash player

Reacties

02-02-2015

Matthijs van Veldhuizen:

Bedankt voor de reactie. Leuk om te weten en goed dat jullie dit element proberen mee te nemen in vacatures. Ik snap ook wel dat niet alle opdrachtgevers dat het meest belangrijke vinden. Nadeel is dat klanten (als ik mezelf zo mag noemen wanneer ik werk zoek) jullie op dat moment niet zien als "Hire character", maar toch als één van de rest die alleen kijkt naar cv.

02-02-2015

YoungCapital:

Hoi Matthijs, bedankt voor je reactie! Binnen YoungCapital is de bedrijfscultuur altijd een belangrijke factor bij de werving en selectie. “Hire character. Train skill” is een visie die ons op het lijf geschreven is. We proberen deze visie ook altijd mee te geven aan onze opdrachtgevers. In sommige gevallen is dit heel nuttig en nemen bedrijven deze visie graag van ons over. Voor andere functies is het belangrijker dat de kandidaten direct inzetbaar zijn. In dat geval worden het cv en de beschikbaarheid van de kandidaat inderdaad wel eens belangrijker gevonden.

31-01-2015

Matthijs van Veldhuizen:

"Hire character. Train skill." Een hele mooie uitspraak! Bedankt trouwens voor het delen van dit artikel, nuttige tips en allemaal herkenbaar. Wel ben ik benieuwd in hoeverre Young Capital zelf tip 2 doorvoert. Of gebruiken jullie deze tip enkel om zelf via deze weg nieuwe medewerkers aan te nemen (dus op character ipv skill)? Bij Studentenwerk, een onderdeel van jullie als ik het goed heb, ligt namelijk de nadruk op het cv. Je kan wel een motivatie toevoegen, maar dat is om de kans te vergroten dat je wordt aangenomen. Naar mijn idee worden daar puur de cv's gescreend. Kan zijn dat ik dit fout heb, maar hoor graag hoe jullie dat doen.

Plaats jouw reactie