YOUNGCAPITAL
BLOG


Artikel

Vijf slechte gewoontes die recruiters moeten afleren in 2015

Door YoungCapital op 05-02-2015
5 reacties | 6386 views

Met de verwachte krapte op de arbeidsmarkt de komende jaren worden de expertise en inbreng van recruiters belangrijker dan ooit. Maar dan moeten ze wel een paar slechte gewoontes zien af te leren. 

5 Bad Habits You Need To Drop

5 Bad Habits You Need To Drop


Recruiters zijn de verbindende schakel tussen werkgevers aan de ene kant en sollicitanten aan de andere kant. En als het goed is, maken ze voor beide partijen het leven gemakkelijker. 

Helaas houden veel recruiters er rare of zelfs ronduit hinderlijke gewoontes op na. Gewoontes die verhinderen dat recruiters hun succesvolle sleutelrol vervullen. Daarom doen we hierbij een oproep aan alle recruiters: reken in 2015 af met de volgende vijf slechte gewoontes: 

Gewoonte 1: selecteren op vaardigheden, en niet op potentie 

Natuurlijk zijn voor sommige functies specifieke vaardigheden noodzakelijk. Een systeembeheerder zal toch echt getraind moeten zijn in het beheren van de systemen die hij onder zijn hoede krijgt. 

Maar in de meeste gevallen maak je het jezelf als recruiter onnodig moeilijk, wanneer je kandidaten afwijst als ze niet over exact de juiste specialistische expertise beschikken. 

In de nieuwe, snel veranderende economie krijgen specialistische vaardigheden een steeds beperktere houdbaarheid. Zoek daarom liever naar breed inzetbare mensen die goed kunnen analyseren, leren en zich aanpassen. 

Gewoonte 2: ‘x’ jaar werkervaring eisen 

Ooit was het misschien zo dat vijf of tien (of een ander arbitrair getal) jaar werkervaring een garantie was voor toekomstig succes. Dat gaat niet meer op in de huidige arbeidsmarkt. 

Natuurlijk telt ervaring nog steeds. Maar eisen dat een kandidaat voor een marketingfunctie bij een bank minimaal acht jaar ervaring heeft in de bankenwereld, slaat nergens op. Voor start-ups kan het aannemen van ervaren mensen afkomstig van grotere organisaties bijvoorbeeld niet altijd de beste keuze zijn.

De realiteit is dat professionals steeds vaker wisselen van functie en werkgever. Ze werken gemiddeld minder lang in een specifieke rol, maar bouwen in plaats daarvan een brede ervaring op in verschillende rollen en werkomgevingen. En dat is misschien wel veel waardevoller. 

Je kunt ook bewust kiezen voor enthousiaste jonge honden. Lees hier nog een aantal goede redenen waarom het belang van ervaring vaak wordt overschat. 

Gewoonte 3: beslissingen laten afhangen van andermans theorie 

De laatste jaren verscheen een stortvloed aan artikelen over de verschillende generaties werknemers (generatie Y, etc.) en hun unieke eigenschappen. Veel recruiters hebben die artikelen ook gelezen. Niet zo gek dus, dat dit hun manier van werken beïnvloedt.

Daar zit echter wel een gevaar aan. Theorieën over bijvoorbeeld geschikte functies voor generatie Y-medewerkers kunnen nuttige handvatten bieden. Maar het gaat mis als je alle sollicitanten van in de twintig over één kam scheert.

Het sollicitatieproces laten afhangen van generalisaties en stereotypes uit een boekje, is niet alleen juridisch en ethisch riskant. Het kan er ook voor zorgen dat je een geweldige kandidaat over het hoofd ziet.

Goede recruiters houden altijd een open mind en nemen de moeite om een interessante kandidaat persoonlijk te leren kennen. Juist hierdoor weten ze uit onverwachte hoek met een perfecte invulling voor een vacature te komen.

Good Idea, Low Budget

Good Idea, Low Budget

Gewoonte 4: niet reageren 

Ja, de meeste recruiters hebben het enorm druk. En nee, niemand verwacht dat een recruiter iedere kandidaat die een cv opstuurt, meteen terugbelt of -mailt. Maar sollicitanten volledig negeren kan echt niet meer. 

Niets is frustrerender voor een kandidaat dan op gesprek komen om vervolgens niets meer te horen. Niet reageren geeft niet alleen het risico om potentiële kandidaten te verliezen, het kan ook de reputatie van de werkgever beschadigen. 

Zie je vooraf al aankomen dat het lastig wordt om kandidaten tijdig een reactie te sturen? Laat ze dit dan in elk geval van tevoren weten. Kleine moeite, en je creëert er veel goodwill mee.

Gewoonte 5: slordig omgaan met social media

We kennen allemaal de verhalen over sollicitanten die social media misbruiken in hun jacht op een baan. Helaas begaan ook recruiters de nodige social media-flaters. 

Zorg voor een goede social media-strategie. Begin met het vaststellen van je doelgroep, onderzoeken hoe en hoe vaak je hen moet benaderen, en via welke platforms en tools je hen het best kunt bereiken. Lees hier vier online geheime recruitment hotspots. 

Onthoud ook dat potentiële kandidaten lang niet altijd actief op zoek zijn naar een baan. Bouw daarom aan doorlopende online relaties. Dan heb je des te sneller een goede match gevonden op het moment dat een vacature zich aandient.

Conclusie: creëer een win-winsituatie

Laten we elkaar als recruiters beloven om dit jaar de bovenstaande slechte gewoontes af te zweren, of in elk geval te temperen.

Zo worden we niet alleen succesvoller in ons werk. We geven de organisaties waarvoor ze werken, betere kandidaten, terwijl de kandidaten profiteren van een gestroomlijnder en professioneler sollicitatieproces.

Reacties

  • Anoniem:

    12-02-2018

    Nee, nog niet.

  • Eveline YoungCapital:

    31-01-2018

    Ja, dat is inderdaad niet netjes dan. Vervelend! Inmiddels wel een leuke nieuwe baan gevonden?

  • Anoniem:

    30-01-2018

    Beste Eveline, we hadden afgesproken om niet in gesprek te gaan met het bedrijf. Maar intussen een andere werkgever te vinden en zolang zou ik bij die werkgever blijven. Van beide kanten mondje dicht dus.

  • Eveline YoungCapital:

    30-01-2018

    Hi Anoniem, Betrouwbaar, absoluut belangrijk. Jammer dat je bij een ander recruitmentbureau niet zo'n goede ervaring hebt. En helemaal jammer dat je ontslagen werd omdat je aangaf dat de werkdruk te hoog was. Wij vinden het goed als je zoiets aangeeft, maar we zouden waarschijnlijk ook met je opdrachtgever in gesprek gaan om een oplossing te vinden. Wij kennen Nathalie en de situatie natuurlijk niet, maar kan het niet zijn dat zij juist wilde helpen en dat het helaas verkeerd is uitgepakt?

  • Anoniem:

    30-01-2018

    Vergeet ook niet dat een recruiter betrouwbaar moet zijn. Niet zoals Edis Recruiters in Breda, Nathalie van Buggenum. Werkte ik voor een bedrijf. Waren er zieken in het bedrijf. Wat je met 3 personen moest doen, wat al te weinig was, moest je nu met 2 personen doen. Je kapot werken dus. Dit verteld tegen Nathalie van Buggenum. Wat doet zij, zij neemt contact op met het bedrijf waar ik voor werkte. Kon vertrekken. Bedankt Nathalie!!!!


Plaats jouw reactie