ESports: dé topsport van de nieuwe generatie

Door YoungCapital op 08-03-2016 0 reacties | 1794 views

ESports, ofwel competitief gamen, is niet zomaar een spelletje; het is ‘serious business’ voor ‘serious talent’. Professionele gamers strijden in stadions vol met enthousiaste fans. Hoort gaming ondertussen in het rijtje van voetbal, basketbal en tennis? In dit blog lees je meer over deze nieuwe topsport.

ESports, wat is dat?
ESports is inmiddels wereldwijd populair. Maar wat houdt het nu precies in? De beste omschrijving van eSports is competitief gamen. Spelers strijden zowel on- als offline in teams tegen elkaar. Niet op hun zolderkamertje, maar in gigantische arena’s, met een publiek van miljoenen toeschouwers en commentatoren om live verslag te doen. En dat is misschien wel het belangrijkste aan een sport: de fanbeleving. Dan is de vergelijking met een topsport als voetbal al gauw gemaakt. Grote games in eSports zijn momenteel League of Legends, DOTA 2 en Starcraft.

Live meekijken. Niet op tv, maar online
Je vindt veel publiek tijdens wedstrijden in stadions, maar het meeste publiek kijkt voetbal op tv. Met een eSports-wedstrijd is dat net even anders. Als je eSports-wedstrijden wilt bekijken, kan dat namelijk nog niet op het gemiddelde tv-sportkanaal.

Toch zijn de wedstrijden heel toegankelijk voor het grote publiek. Via gamestreamingdiensten als Twitch en YouTube Gaming streamen fans direct hun favoriete wedstrijd. En dat wordt flink gedaan. Vorig jaar keken er alleen al 32 miljoen mensen online naar het WK van League of Legends, een van de populairste games in de eSports-wereld.

Ook grote merken interesseren zich voor eSports
ESports is niet alleen interessant voor gamers en hun publiek, maar ook grote merken beginnen zich te mengen in de gamingwereld. Er gaat ondertussen al veel geld om in deze industrie. Twitch werd in 2014 bijvoorbeeld gekocht door Amazon, voor bijna een miljard dollar. Google wilde niet achterblijven en lanceerde YouTube Gaming als concurrent van Twitch.

Ook partnerships en sponsoring zijn niet ongebruikelijk. Gigant Coca-Cola is al enige jaren partner van RIOT Games, het bedrijf achter League of Legends.

Wat verdient een professioneel gamer?
En de spelers? Die hoor je ook niet klagen. Professionele gamers van wereldformaat maken namelijk echt carrière en winnen flinke bedragen. Tijdens het WK van League of Legends in 2015 bijvoorbeeld, was er een prijzenpot van 2 miljoen dollar. Het winnende team ging er zelfs met de helft van het prijzengeld vandoor.

Niet alleen op een zolderkamertje, maar samen in een stadion
Waar denk jij aan als je aan een gamer denkt? Grote kans dat je nu een verkeerd stereotype in gedachten hebt. Tijdens zo’n eSports-evenement blijkt dat maar weer. Het is namelijk niet zo dat gamers zich op hun zolderkamertje verstoppen en de buitenwereld zo veel mogelijk schuwen. Op evenementen komen miljoenen jongeren tussen de 15 en 35 jaar juist samen. Zelfs de gamers die in hun eentje het stadion binnenkomen, hebben binnen no time anderen gevonden met wie ze in gesprek gaan.

Het is een echte hechte community. Zo verwoordde een Duitse toeschouwer het tijdens de Summer Finals van League of Legends als volgt: “It’s just like watching football, with the difference that there’s no anger here. We are one, big, happy community.”

Net als bij voetbal worden de topgamers aanbeden door miljoenen fans. Toch is die fancultuur heel anders. Sterker nog, de normen en waarden van eSports-fans verschillen zelfs per game. Daar waar bij voetbal alles draait om die winnende goal, geven League of Legends-fans vaak meer om sportiviteit dan om winst.

Gamers hebben de drive om te winnen
En misschien wel een van de belangrijkste kenmerken van de eSports-community: deze gamers zijn enórm fanatiek en competitief. Ze hebben een intrinsieke motivatie om de beste te zijn, ook buiten het gamen. En daarmee kun je het als jong talent nog ver schoppen.

league of legends

The YoungCapital Dutch College League. Where Talent becomes Legend.
ESports blijkt dus al booming business in het buitenland, en ambitieuze jongeren kiezen steeds vaker voor het carrièrepad van professioneel gamer. Tijd om dat succes naar Nederland te halen! En daar werkt YoungCapital aan mee als hoofdsponsor van de Dutch College League, de eerste nationale eSports-competitie voor studenten ter wereld.

In deze competitie strijden teams van Nederlandse hogescholen en universiteiten tegen elkaar in de multiplayer online battle-arena van League of Legends. Niet thuis achter hun computer, maar in een grote bioscoopzaal. De twee beste teams spelen in de Grand Finals voor een kwalificatie voor het WK League of Legends later dit jaar!


Volg de YoungCapital Dutch College League
Wil jij een kijkje nemen in de eSports-wereld? Houd dan de Dutch College League in de gaten. De collegeteams strijden vanaf 29 maart gedurende vijf weken om een plek in de Grand Finals op 14 juni. Alle wedstrijden in de YoungCapital Premier League zijn live te volgen in de Vue bioscoop in Hilversum, en natuurlijk op Twitch.

Schrijf je in en vecht mee!
Studeer je, en wil je meedoen aan deze competitie? Dat kan! Schrijf je in via DutchCollegeLeague.nl en win een kwalificatie voor het wereldkampioenschap League of Legends!

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie