​En dan ben je opeens collega’s met je best friend ... Tips nodig?

Door Suzanne Heemskerk op 19-05-2016 0 reacties | 2798 views

Nice, je baas heeft een van je beste vrienden aangenomen. Jullie worden collega’s! Maar hoe voorkom je nou dat jullie binnen no time ruzie hebben? Of erger nog: niet meer mogen samenwerken?

En

Werk is werk. Nooit écht leuker dan chillen met je vrienden. Maar werk kan wel veel leuker zijn als je beste vriend je collega is. Bijverdienen en werkervaring opdoen, terwijl je elkaars dronken uitspraken van het weekend nog eens herhaalt. Klinkt goed, toch? We know.

Maar pas op: vriendschappen kunnen al gauw ingewikkeld worden zodra je collega’s wordt.

Hoe bepaal je wat je wel en niet kunt bespreken tijdens de lunch? Wat doe je als de een de leiding krijgt over de ander? Met een beetje gezond verstand kom je daar wel uit. Oh ja, en natuurlijk door deze tips te volgen.

Tip 1: geef je vrienden geen speciale behandeling
Éíndelijk, je baas ziet hoe erg jij je best doet. Je krijgt die langverdiende promotie tot teamleider! Niet alleen dat extra salaris is lekker, je krijgt het ook voor het zeggen op jouw afdeling. Maar shit – dat betekent ook dat je nu de baas bent over je vriend.

Moet je nu al z’n fouten door de vingers zien? Of juist extra streng zijn?

Er is maar één goed antwoord: behandel hem of haar net zoals de rest van je team. Wees niet bang om hem of haar aan het werk te zetten of aan te spreken op fouten. Twijfel je? Vraag jezelf dan af: zou ik het net zo aanpakken bij iemand anders?

Tip 2: sharing is caring, maar niet altijd
Je Facebook-vrienden weten bijna meer over je dan je familie, en je volgers op Twitter zijn altijd op de hoogte van waar je uithangt. Herkenbaar? Pas dan op als je Facebook-vrienden of Twitter-volgers ook je collega’s zijn.

Even klagen over die vrije dag die je niet gekregen hebt? Of juist opscheppen over je salarisverhoging? Natuurlijk mag dat. Maar het wordt wat anders als mensen meelezen die je de volgende dag weer op je werk tegenkomt.

Om het kort te houden: denk even na voordat je iets online zet.

En

Tip 3: ga niet lopen roddelen
Toegegeven, roddelen voelt soms best lekker. Nu jij en je best friend collega’s zijn, snapt hij of zij de roddels over je manager of rare collega nog beter dan vroeger. Jullie begrijpen elkaar.

Maar pas op: zelfs als mensen met jullie meeroddelen, betekent dat niet per se dat ze jullie daardoor aardiger gaan vinden. Sterker nog, de kans is groot dat je een reputatie als roddelaar krijgt. Niet chill als mensen jou gaan ontwijken en liever niet met je samenwerken.

Tip 4: denk na voordat je een vriend aanbeveelt voor een baan
Wat is er vetter dan een leuk baantje regelen voor een goede vriend? Kan hij of zij weer shoppen of naar de kroeg, en krijg jij er zelf een leuke collega bij. Win-win! Het lastige is dat een goede vriend niet meteen een goede collega is ...

Hoe goed jullie elkaar ook aanvoelen in de kroeg of op het voetbalveld, het kan heel anders zijn als je met elkaar moet werken in een professionele omgeving.

Dat lachwekkende gestuntel van je vriendin is ineens niet zo grappig meer als jullie hele team erdoor in de problemen komt. Overleg dus eerst even samen met je vriend of vriendin, of deze functie een match is.

Wees open en eerlijk tegen jezelf en je manager, over jullie sterke en zwakke kanten. Dan komen jij en je vriend of vriendin allebei waar jullie aan toe zijn.

Conclusie: houd de balans in de gaten
Samenwerken met je vrienden kan supergezellig zijn en je werk een stuk leuker maken. Je maakt een hoop mee samen, en dat maakt jullie band alleen maar sterker.

Maar houd de balans tussen werk en privé goed in de gaten. Je hoeft ze natuurlijk niet helemaal gescheiden te houden, maar wees je er wel van bewust wanneer jij en je bestie iets beter buiten kantoortijden kunnen bespreken.

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie