Gezond eten in je studietijd, het kan!

Door Suzanne Heemskerk op 03-06-2016 0 reacties | 1744 views

Een Big Mac scoren na het stappen is lekker, maar als ze je bij de snackbar om de hoek bij je voornaam kennen, weet je dat er iets moet veranderen. Tijdens je studie leven op junkfood? Niet nodig! Gezond eten is makkelijker dan je denkt. Maar hoe dan?

Gezond eten in je studietijd, het kan!

Magazines en blogs staan er vol mee: verhalen van studenten die de tijd van hun leven hebben, maar in hun eerste jaar kilo’s aankomen door een ongezonde levensstijl. En dan hebben we het niet alleen over dat biertje in het weekend, maar vooral over slecht eten. We understand! Slechte eetgewoonten sluipen er nou eenmaal makkelijk in tijdens je studie.

We love fastfood!
Met al je colleges, projecten, bijbaan en studentenvereniging schiet koken er vaak bij in. De rotzooi van je huisgenoten in de keuken helpt ook al niet. En dan komen al die eettentjes op de campus en in de stad to the rescue. Zelfs als je midden in de nacht uit de UB rolt, is er altijd wel iets open. Maar: fastfood is niet alleen funest voor je bikini- of zwembroekbody, een ongezond dieet gaat ook ten koste van je energie en concentratie. En dat is dan weer rot als student.

Redenen genoeg dus om gezonder te gaan eten. Klaar voor het goede nieuws? Het is eigenlijk best easy om als student gezond te eten! Geen grote offers, alleen een beetje extra inzet. Wat je moet doen? Volg gewoon deze vier gouden tips:

Tip 1: kook vaker zelf
Een restaurant op de campus? Of een afhaalchinees op de hoek? Chill! Maar, ook daar eten is geen ideale optie. De oplossing: zelf koken! Heeft jouw studentenhuis nog een pit op het gasfornuis die functioneert? Use it! Wat je zelf kookt, is bijna altijd gezonder dan wat je bestelt.

Wat dacht je bijvoorbeeld van deze gezonde eenpansgerechten? Supersimpel en makkelijk te maken met je beperkte voorraad aan pannen en bestek.

Tip 2: vind de juiste balans
Het is heus niet erg om af en toe buiten de deur te eten. Maar als je vaak voor jezelf kookt, wordt uit eten gaan echt weer speciaal. Als je maat houdt, komt alles goed.

Maak bijvoorbeeld een planning voor de rest van de week, en houd je daaraan. Bang dat je in een moment van zwakte toch iets afhaalt? Doe dan je boodschappen alvast. Zo houd je makkelijk in de gaten wat je wanneer eet, en kun je checken of dat echt wel zo gezond is.

Balans is het keyword voor een gezond dieet. Een dagje lekker vet en zout eten, of iets afhalen is geen ramp, zolang je de dagen erna wat gezondere keuzes maakt.

Gezond eten in je studietijd, het kan!

Tip 3: eet van kleinere borden en met stokjes

We snappen dat je een vol bord eten opschept. Maar wat nou als we je vertellen dat je ook daar een trucje kunt gebruiken? Gebruik, als je iets te enthousiast bent met opscheppen, gewoon een kleiner bordje. Simpel, maar supereffectief. Je kunt altijd nog een keer opscheppen, maar dan geef je jezelf tenminste tijd om te bedenken of je écht nog honger hebt of niet.

Ook met stokjes eten kan je helpen om niet meteen veel te veel te eten. Ben je een beetje een stuntel met stokjes? Prima juist. Op die manier doe je er langer over om je bord leeg te eten. Tegen de tijd dat je alles op hebt, is je honger al wat gestild. En dat zorgt ervoor dat je ook nu minder opschept dan normaal.

Tip 4: eet vaker
Nog een tip: eet vaker. Snacks hebben een slechte reputatie, maar kunnen best goed voor je zijn, als je het goed doet. Nope, dat betekent niet dat je je nu meteen vol moet gaan proppen. Als je de hele dag door kleine porties eet, voorkom je die enorme honger waardoor je thuis opeens een zak chips leeg kunt eten.

Gezond snacken betekent natuurlijk wel dat je iets anders eet dan zoutjes en brownies. Kies voedzame producten, zoals nootjes, bessen en groenten met hummus. Inspiratiebronnen genoeg. Check bijvoorbeeld deze even.

Tot slot: houd het leuk, dan houd je het langer vol
Nieuwe gewoontes zijn zeker in het begin moeilijk. Maar zodra je eenmaal gewend bent aan je gezondere dieet, merk je dat je vanzelf minder trek krijgt in vet, zout en suiker – en meer behoefte aan lekker vers eten en vitaminen.

Zeker in het begin is het soms moeilijk om jezelf een nieuwe gewoonte aan te meten. Maar naarmate je gewend raakt aan een gezonder dieet, zul je merken dat je minder trek krijgt in vet, zout en suiker – en meer behoefte aan lekker vers eten vol vitaminen. Voor je het weet, ben je een echte foodie!En heb je in je tentamenweek écht even geen zin om te koken? Dan kun je alsnog gewoon een pizza bestellen. Want genieten mag ook weleens, zolang je het verstandig doet.

Bron: Collegefashion

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie