YoungCapital Company Blog

Customer Stories #6

Hoe ga je als bedrijf om met de coronacrisis? In de reeks Customer Stories gaan we in gesprek met één van onze klanten. Bedrijven met een creatieve, innovatieve en succesvolle oplossing voor plotselinge veranderingen. Deze keer spreekt YoungCapital-recruiter Marvin Omtzigt met Ilse Bies, recruiter bij GOODZO.

Kun jij GOODZO in een paar zinnen omschrijven?

“GOODZO helpt organisaties hun weg te vinden binnen de wereld van IT. Dit doen we door middel van ons IT-traineeship, het detacheren van IT-talent, het ondersteunen of vernieuwen van IT-support en het (door)ontwikkelen en beheren van low-code applicaties.”

Welke impact heeft de coronacrisis op jullie bedrijf?

“Dat zit ’m vooral in ons werving- en selectieproces. We werden, gezien de veranderingen in de markt, opeens overspoeld door sollicitaties van kandidaten met hele uiteenlopende profielen. Mensen verloren hun baan of realiseerden zich dat het tijd was om stappen te zetten in hun carrière. Waar we eerst heel specifiek aan het werven waren binnen een bepaalde doelgroep, zagen we nu veel andere profielen. Vaak kon ik al een beetje uit een sollicitatie opmaken dat kandidaten op verschillende functies solliciteerden om hun kans op een baan te vergroten.”

“Omdat wij aansluiting zoeken bij mensen die niet direct een IT-achtergrond hebben, is het extra belangrijk een kandidaat te leren kennen. Tijd speelde hierbij ook een grote rol. M’n inbox stroomde vol met sollicitaties. Dan is het de uitdaging om genoeg tijd te vinden om iedere kandidaat genoeg aandacht te geven. En zo te beoordelen of iemand geschikt is voor bijvoorbeeld een traineeship.”

Lastig. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

“We hebben ons selectieproces goed onder de loep genomen. Vooral het stukje motivatie. Wil iemand écht IT’er worden of is hij of ze gewoon op zoek naar ‘een’ baan. Ik vraag daarom ook altijd tijdens een gesprek of een kandidaat gelukkig denkt te worden van een 40-urige werkweek in de IT en ook nog eens een studie te volgen in de avonduren. Als iemand dan niet volmondig ‘ja’ zegt, geef ik meestal de tip om dit eerst zelf goed te onderzoeken. Bijvoorbeeld door kennis te maken met verschillende programmeertalen of koffie te gaan drinken met mensen in de IT-sector.”

Heeft dit intern ook voor verandering gezorgd?

“Nee, onze focus is niet veranderd. Wij zoeken nog steeds trainees die niet alleen een sterk verlangen hebben om binnen de IT aan de slag gaan, maar ook het doorzettingsvermogen hebben om werken met studeren te combineren. Wat soms best een zoektocht is. Al die uiteenlopende sollicitaties zorgen ervoor dat onze fieldmanagers en recruiters extra scherp moeten blijven in het sollicitatieproces. Het is echt een team effort om mensen met deze kenmerken te herkennen en te selecteren.”

Dat vroeg ook wat extra scherpte van ons, hè?

“Zeker. YoungCapital levert ons potentiële kandidaten aan. Wij doen zelf daarna de selectie- en sollicitatierondes. Toen de gevolgen van het coronacrisis voor GOODZO zichtbaar werden, zijn we gelijk met jou (Marvin) het gesprek aangegaan. Wat wij als organisatie nou echt belangrijk vinden, bijvoorbeeld. En hoe we dit het beste konden overbrengen op de kandidaten.”

“Iets wat ik sowieso al terugzie in onze samenwerking. We houden elkaar scherp tijdens het wervingsproces. Jullie denken altijd graag mee over wat wij nodig hebben. Of hoe we de juiste doelgroep kunnen aantrekken. Ook het dagelijkse contact tijdens selectieprocedures is erg fijn.”

Wat heeft het meeste indruk op jou gemaakt de afgelopen tijd?

“Het besluit in maart om onze wekelijkse Assessmentdag niet meer fysiek op kantoor te organiseren. Dat was vanwege de corona-maatregelen niet meer mogelijk. Ik realiseerde me toen dat het herkennen van de juiste match op basis van een videocall toch net iets anders gaat. Je kunt niet meer iemand in de ogen kijken, en vertrouwen op dat onderbuikgevoel. Het werkt allemaal net iets minder goed via zo’n scherm. Gelukkig kunnen we deze dagen tegenwoordig - met een paar aanpassingen - weer op kantoor houden.”

Kijk je door dit soort ervaringen nu ook anders tegen dingen aan?

“Absoluut. Doordat de Assessmentdagen niet meer op kantoor waren, was het selectieproces minder zichtbaar voor collega’s. Iets wat je nu pas ziet omdat alles weer (soort van) normaal is. Iedere donderdag is iedereen gespannen en nieuwsgierig naar de nieuwe kandidaten. En als er nieuwe IT-talenten worden aangenomen, vieren we dit ook samen aan de bar. Nu de Assessmentdagen weer fysiek zijn, heerst er echt een gevoel van ‘we doen dit samen’. Dat heb ik niet alleen gemist, maar schat ik nu ook nog veel meer op waarde.”

Welke boodschap of tip wil je lezers meegeven?

“De switch naar IT komt niet vanzelf. Motivatie, en dus een goede motivatiebrief, is dus essentieel in het traject. Zorg dus dat je zelf overtuigd bent dat een IT-carrière iets voor jou is voordat je solliciteert. Want als je laat zien dat je het écht wilt, geven mensen jou een kans.”

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.