Jong personeel gemotiveerd en geboeid houden, kan uitdagend zijn. Maar weet je wat ze drijft, dan haal je het beste in hen en je bedrijfsresultaten naar boven. MediaTest ging in opdracht van YoungCapital op onderzoek* uit: wat motiveert jongeren? Ook als ze thuiswerken. Wat blijkt? Werkgevers kunnen nog heel wat doen om de drive van jonge medewerkers te boosten. Waar de winst zit, lees je hieronder.
1. Positiviteit, altijd
De coronapandemie is jongeren niet in de koude kleren gaan zitten. Dat geeft ruim de helft van de respondenten aan. De lockdown heeft de werkmotivatie met een half punt doen dalen; van gemiddeld een 7,6 vóór de pandemie naar een 7,0 tijdens. Jongeren die (vooral) thuiswerken laten weten het nog zwaarder te hebben. Met een 6,7 geven zij het laagste cijfer.
Niet gek dat positief denken veruit de belangrijkste activiteit voor jongeren is om gemotiveerd te blijven. Bij 38 procent van de ondervraagden zit het in de top drie. Dus leidinggevenden, kom maar door met ‘elk nadeel heb z’n voordeel’. Want door simpelweg het goede voorbeeld te geven, draag je er al aan bij. Kleine moeite, groot effect.
2. In oplossingen denken
In oplossingen denken gaat hand in hand met positief denken. Zo geven ondervraagde jongeren die bij een bedrijf werken waar vooral in problemen wordt gedacht, hun motivatie een 6,1. Jongeren die bij een bedrijf werken dat in oplossingen denkt, geven een 7,2.
Het is dus heel effectief om te kijken naar datgene waar je invloed op hebt en dat ook over te brengen op je (jonge) teamleden. Het geeft ze het vertrouwen dat ze veel meer aankunnen dan ze denken. Ze worden creatief door te kijken naar wat er wél mogelijk is. Die out-of-the-box-ideeën kunnen je bedrijf mooie inzichten en kansen opleveren.
3. Successen vieren
Successen vieren, boost de motivatie, zeggen de jongeren zelf. Hoe klein het succes ook is. Hetzelfde geldt voor de viering. Een (digitaal) schouderklopje tijdens een teammeeting of een klein cadeautje, wordt al erg op prijs gesteld. Opvallend: leuke cadeautjes hebben meer invloed op de motivatie van jongeren dan borrels.
4. A better workp(l)ace
Maar iets minder dan de helft van de ondervraagden heeft een fijne werkplek op locatie. Met de nadruk op het laatste, want een fijne plek op locatie heeft een grotere invloed op de werkmotivatie dan een fijne werkplek thuis. Opvallend, maar wel iets waar je als werkgever wat aan kunt doen. Wat precies?
Twintig procent van de ondervraagden vindt flexibele werktijden het belangrijkst. Daarnaast geven ze aan dat ze met minder collega’s in dezelfde ruimte willen zitten en meetingruimtes met goede camera’s en microfoons nodig hebben. Opgevolgd door van kantoor een ontmoetingsplek maken. Veel liever ziet elf procent van de jongeren hun eigen huis als primaire werkplek.
5. Vertrouwen geeft zelfvertrouwen
Hoe houd je jongeren gemotiveerd? Door ze te blijven uitdagen. Precies wat veel jongeren - vooral door corona - missen in hun werk. Zonde als ze presteren onder hun kunnen. Geef ze die grotere opdrachten, laat ze buiten de lijntjes kleuren, heb vertrouwen en uit dat ook. Ze zullen je positief verrassen. En blijf ver weg van micromanagen. Dan realiseer je alleen maar het tegenovergestelde. Check zo nu en dan bij je jonge medewerkers in, vraag hoe het gaat en stel samen doelen. Zo toon je meteen interesse, ben je op de hoogte en kun je waardering tonen. Drie vliegen in één motiverende klap.
6. Perspectief
Hét woord in coronatijd, maar ook hetgeen dat de motivatie van jongeren boost. Opleidingsmogelijkheden en doorgroeikansen hebben namelijk een sterke invloed, volgens de respondenten. Tegelijkertijd is dit het minst goed geregeld, volgens hen. Heb je als werkgever dus de mogelijkheid om een ontwikkeltraject aan te bieden? Doe het. Heb je de mogelijkheid niet? Geef jonge medewerkers dan bijvoorbeeld de optie om een dagje mee te lopen met een collega. Jongeren komen net kijken op arbeidsmarkt. Door ze de kans te geven om hun horizon te verbreden, vergroot je ook hun kennis over je bedrijf, producten/diensten en de connectie tussen de verschillende teams.
7. Doel
En zo komen we uit op ‘generation Why’, een bijnaam van de jonge generatie. Eén die niet voor niets aan ze kleeft. Waarom doe ik wat ik doe? Waarom vind ik dit belangrijk? Waar draag ik aan bij? Jongeren willen zich nuttig voelen tijdens hun werk, weten waarvoor ze iets doen. En bovenal: doen wat ze leuk vinden. Punten die sterk naar voren komen uit het onderzoek.
Meer gratis tips over jongeren en werk in YOUNG
Combineer je bovenstaande tips, dan sla je qua groei de spijker op de kop van je medewerker en je bedrijf. Wil je meer weten over jongeren, werk en de huidige arbeidsmarkt? Bestel nu gratis YOUNG. Het magazine voor werkgevers, boordevol verhalen van jongeren, inzichten en tip van experts en ervaringen van bedrijven.