YoungCapital Company Blog

seo_voor_beginners

Je naamsbekendheid vergroten, meer bezoekers op je website of zorgen dat je vacatures worden gevonden. Heb je je zoekmachineoptimalisatie op orde, dan popt jouw bedrijf sneller op in de zoekresultaten van klanten, potentiële medewerkers en iedereen die geïnteresseerd is in jouw producten en/of diensten. Niet via kostbare advertenties, maar gewoon ergens op de (bij voorkeur) eerste of tweede pagina. En geloof ons, dat wil je. Maar wat is SEO precies? Hoe werkt het? En wat zijn zoekwoorden? Fasten your seatbelt en lees je in een paar minuten rijk aan informatie waar je direct iets mee kunt.

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Hieronder valt alles wat je doet om hoger in Google te komen. Waarom je iets met SEO zou doen? Google werkt met een algoritme dat de volgorde van websites bepaalt. Hoe beter je dit algoritme 'kraakt', hoe hoger jouw website rankt. Zoekt iemand bijvoorbeeld op 'werken bij een bouwbedrijf' en sta jij (bijna) bovenaan, dan is de kans groter dat die persoon op jouw website klikt. En zelfs als dat niet gebeurt, heb je profijt van een goede ranking: je naam wordt gezien, je komt betrouwbaar over en je bent weer top of mind bij je doelgroep. Genoeg reden om meer over SEO te leren.

Direct beginnen met SEO: 5 tips

Indexeren, responsive design en Google penalties: de wondere wereld van SEO is te complex om in één blog uit te leggen. Daar zijn SEO-specialisten, blogreeksen, boeken, cursussen en instructievideo's voor. Wat we wél kunnen doen, is zorgen dat je direct en eenvoudig met SEO kunt beginnen. Een springplank, zodat je daarna de verdieping in kunt.

1. Gebruik populaire zoekwoorden (SEO-keywords)

Je kunt supercreatieve teksten op je website plaatsen, maar als niemand je website vindt heb je daar niet veel aan. Doe daarom altijd eerst een keywordonderzoek. Vraag jezelf af waar je doelgroep naar zoekt op het internet en welke woorden ze daarvoor gebruiken. Heb je deze zogenaamde zoekwoorden verzameld, dan kun je ze gebruiken op je landingspagina’s, in je blogposts en eigenlijk alle teksten die je op je website plaatst.

Zoekwoorden verzamelen doe je bijvoorbeeld via de Zoekwoordplanner van Google Ads of via een van de vele andere tools. Typ een of meerdere woorden in waarvan jij denkt dat je doelgroep daarop zoekt en de zoekwoordentools laten direct zien hoe vaak er per maand op wordt gezocht (zoekvolume). Bovendien komen de tools vaak ook met alternatieve woorden, die soms zelfs meer zoekvolume bevatten dan de woorden waar je op zocht. Maak vervolgens een lijstje met goede zoekwoorden, verwerk ze in je content en voilà: jouw eerste SEO-stappen zijn gezet.

2. Schrijf originele en relevante SEO-content

Copy-paste? Niet als je SEO-teksten schrijft. Google ziet het namelijk als een tekst (gedeeltelijk) al ergens anders voorkomt. En dat zie je terug in de SEO-rankings. Zelfs als je meerdere teksten over bijna hetzelfde onderwerp schrijft, is het beter om net even een andere focus of insteek te gebruiken. Zoek daar vervolgens ook specifieke zoekwoorden bij en begin je tekst vanaf 0.

SEO is niet de enige reden dat je teksten beter niet kunt kopiëren. Zowel niet van jezelf als van anderen. Begin je een tekst helemaal from scratch, dan dwing je jezelf om creatief en origineel te zijn. En dat levert een hoop mooie dingen op. Zorg er bovendien voor dat je tekst relevant is voor de doelgroep. Want trek je lezers aan met je teksten maar klikken ze in een paar seconden ook weer weg? Google knows everything.

Voor de duidelijkheid: andere teksten gebruiken ter inspiratie of als bron kan natuurlijk wel!

3. Doe aan Linkbuilding 

Heb je een groot netwerk? Tijd om deze in te zetten voor linkbuilding. Hierbij zorg je er namelijk voor dat externe websites een link plaatsen naar jouw website. Dit worden ook wel backlinks genoemd. Het voordeel? Iedere link die naar jouw website verwijst, geeft - in SEO-termen - autoriteit aan de website. Hierdoor herkent Google de website of specifieke pagina's als belangrijk.

Van werkrelaties, leveranciers en producenten tot de lokale voetbalclub die je sponsort: vraag voortaan de mensen om je heen of ze een link willen plaatsen naar jouw website. Als wederdienst kun je natuurlijk zelf ook een link toevoegen naar hun website, een blog schrijven die zij op hun website mogen plaatsen of iets heel anders. Met creativiteit en een beetje lef bouw je al snel een netwerk aan externe links op.

Tip: je kunt ook gebruikmaken van interne links. Dit betekent dat je van de ene pagina op je website linkt naar de andere pagina. Wil je bijvoorbeeld meerdere blogs plaatsen? Verwijs onderaan de tekst naar een andere blog en voilà: je eerste interne link is een feit.

4. Optimaliseer page titles en meta descriptions

Het klinkt ingewikkelder dan het is. Typ een willekeurige zoekopdracht in op Google en de resultatenpagina staat vol met paginatitels (dikgedrukt) en meta descriptions (de mini-alinea onder iedere titel). Beide onderdelen vul je altijd in bij het maken van content. Denk aan een landingspagina, een blog of andere teksten die op je website staan.

Wil je beter vindbaar zijn, zorg er dan voor dat je paginatitels en meta descriptions SEO-proof zijn. Dit doe je door zoekwoorden te verwerken en een maximaal aantal tekens te gebruiken. Houd voor de titel ongeveer 30 tot 60 tekens aan, en voor de meta description tussen de 130 en 150. Gebruik je te veel tekens, dan kapt Google de zin af.

5. Vraag een Google-bedrijfsprofiel aan 

Last, but not least: maak een bedrijfsprofiel op Google aan. Een klein blokje in je agenda, maar een grote stap in je zoekmachineoptimalisatie. Hiermee heb je namelijk zelf controle over hoe je in verschillende Google-producten komt te staan. Denk aan Google Maps of Google zoeken. Wil je het helemaal goed doen, voeg dan direct je openingstijden, een omschrijving van je bedrijf en wat foto's van je pand toe. Zo klim je niet alleen omhoog in de zoekresultaten, maar krijgt je doelgroep direct een goed beeld van de sfeer.

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.