Vijf soorten medewerkers waar je knettergek van wordt (en hoe je hier mee om kunt gaan)

Door YoungCapital op 27-03-2014 3 reacties | 5974 views

Ben je zoveel energie kwijt aan het managen van je medewerkers dat je niet meer aan je echte werk toekomt? Grote kans dat je te maken hebt met één van de vijf typen hieronder. YoungCapital geeft je per probleemgeval een praktische oplossing.

Type 1: De tijdverspiller
Hij komt laat binnen, gaat vroeg naar huis, en is steevast een kwartier te laat bij meetings. Levert prima werk, maar laat constant anderen wachten. Heeft deze persoon geen besef van tijd, of is hij gewoon onbeschoft?

De oplossing:

Wacht niet op hem bij meetings. Begin gewoon en geef de interessantste klussen aan een ander, ook al zou hij het beter doen. Onderbreek de meeting niet om hem bij te praten, als hij eindelijk binnenkomt. Blijft hij goed werk leveren? Negeer het probleem dan verder. 


Type 2: De klikspaan

Deze medewerker is helaas ergens in de pubertijd blijven hangen. Dagelijks staat hij in je kantoor te klagen over anderen die te laat komen, tijdens werktijd hun Facebook-account checken, enzovoort. Terwijl hij zich kapot werkt voor een hongerloontje. Als er iets mis gaat, ligt het altijd aan een ander. En hij is de eerste die je daarop zal wijzen.

De oplossing:

Net als bij pubers is het bij dit soort medewerkers erg belangrijk om duidelijke grenzen te stellen. Spreek dus heldere taal: “Ik wil jou niet meer horen over je collega’s. Het is mijn taak om hen te managen, het is jouw taak om je werk te doen. En je salaris is marktconform. Als je denkt dat je ergens anders meer kunt verdienen, wens ik je veel succes.” 


Type 3: De luilak

Deze persoon krijgt niets gedaan, loopt altijd achter met projecten, schuift dingen af op collega’s en weet achteraf nooit wat er tijdens een proces is misgegaan. Behalve dan dat het niet aan hem ligt. Kortom: de luilak is eigenlijk blok aan je been.

De oplossing:

Waarom zou je iemand betalen die niet meehelpt om resultaten te boeken? Ga de confrontatie aan en spreek een verbeterplan af voor zestig dagen, met duidelijke doelstellingen. Trekt de luilak niet bij? Neem dan stappen voor outplacement of ontslag.



Type 4: De contactgestoorde genie
Types als Sheldon uit the Big Bang Theory, ze bestaan echt: hyperintelligente mensen die uitstekend werk leveren, maar minder ontwikkeld zijn op het sociale vlak. Soms zien ze er ook wat onverzorgd uit of zijn ze vergeten deodorant te gebruiken. Iedere keer dat hij bij een meeting aanschuift, houd je je hart vast. Zeker als er klanten bij zijn.

De oplossing:

Is het absoluut noodzakelijk dat je genie fysiek aanwezig is? Zo niet, laat hem dan thuiswerken! Sociale vaardigheden zijn dan ineens een stuk minder relevant. Communiceren kan prima via e-mail, chat of Google Hangouts.

Type 5: De prins(es) op de erwt
Deze medewerker vist continu naar complimenten en als je eens kritiek hebt, is het kantoor te klein. Je begrijpt toch zeker wel dat je als werkgever ontzettend veel mazzel hebt met zo’n medewerker?? De prins(es) op de erwt verwacht na de eerste zes maanden al een promotie.

De oplossing:

Tijd voor opvoedkundig gesprekje: “We geloven in positieve feedback, maar je kunt geen schouderklopjes verwachten als je op tijd komt of binnen 45 minuten op een klantvraag reageert. Dat hoort gewoon bij je werk.”


Reacties

10-08-2016

Gerrit Hut:

"Zeg wat je doet en doe wat je zegt". Hou met elke medewerker een intakegesprek. Vraag wat zij belangrijk vinden en wat zij van jou verwachten. Vertel ook wat jij van hen verwacht. Zo heb je altijd een basis waar je bij " lastige" medewerkers op terug kunt vallen. " zeg wat je doet en doe wat je zegt"

04-04-2014

Type 6: De criticus:

Dit lijkt mij volledig kort door de bocht. Dit soort adviezen plaats je mensen mee in een hokje, het is aan de HR-manager of people manager om goed mee om te gaan met diverse werknemers en te zorgen voor een functioneel team. Een 'genie' isoleren door thuis te werken is echt een ongepaste houding en je draagt het aan als een 'one-size fits all' oplossingen. Het is belangrijker een breed en verantwoord advies te geven dan een soepel verhaaltje te houden. Deze P&O'er zegt : Foei, Foei.

04-04-2014

Andre:

Prima artikel en erg herkenbaar. De te hanteren 'oplossingen' zijn voor de hand liggend en logisch, maar in de praktijk niet altijd even makkelijk toepasbaar. Uiteraard moeten deze karaktereigenschappen ook al geconstateerd zijn tijdens de proeftijd, dus over het algemeen komen ze daar niet doorheen, met uitzondering van het genie: deze zijn bijzonder goed bruikbaar, mits je de goede werkwijze hanteert!

Plaats jouw reactie