De echte reden waarom medewerkers een bedrijf verlaten

Door YoungCapital op 11-06-2014 1 reactie | 11961 views

Voorkomen dat het talent in je organisatie wegloopt? Dan moet je eerst weten waarom medewerkers overstappen naar een andere baan. Daar zijn veel misverstanden over. Lees hieronder hoe het echt zit.

Steeds meer organisaties realiseren zich: het behouden van talent is een strategische prioriteit. De voordelen zijn drieledig: je kunt vacatures intern invullen, behoudt goede mensen, en je versterkt ook nog eens je imago als aantrekkelijk werkgever.

Onderzoek naar redenen om op te stappen
Wanneer je talent wilt behouden, moet je weten wat hen beweegt om ergens anders te gaan werken. Om dit in kaart te brengen, hield netwerksite LinkedIn een onderzoek onder meer dan 7.530 leden. De uitkomsten zijn verrassend.

Er blijkt een groot verschil te zitten tussen de redenen waarom mensen een andere baan overwegen, en de redenen waarom mensen daadwerkelijk de overstap hebben gemaakt.



Waarom mensen zeggen dat ze weggaan


Het arbeidsvoorwaardenpakket en een betere werk-/privé-balans zijn de meest genoemde redenen om van baan te wisselen. Betere doorgroeimogelijkheden valt onder de derde en minst genoemde reden.



De echte reden dat mensen weggaan


Bij ondervraagden die daadwerkelijk kortgeleden van werkgever zijn veranderd, komt een heel ander beeld naar voren. In de meeste gevallen geven juist de doorgroeimogelijkheden de doorslag om op te stappen.



Wat is het probleem?


Kortom, er is sprake van een mismatch tussen waarom medewerkers zeggen dat ze zouden opstappen, en waarom ze daadwerkelijk vertrekken. Houden de verantwoordelijken voor talentbehoud zich hierdoor met de verkeerde zaken bezig? Dat valt mee. Er blijkt vooral een communicatieprobleem te zijn.



Talentprogramma’s te weinig bekend


Volgens het LinkedIn-onderzoek meent ruim 67 procent van de HR- en recruitmentprofessionals dat het beleid voor doorgroeimogelijkheden in hun bedrijf zeer bekend is onder de medewerkers. Echter, nog geen 25 procent van de vertrekkende medewerkers blijkt van dit beleid af te weten.



Beter communiceren over doorgroeimogelijkheden


Het is zaak om structureel te communiceren over je beleid voor talentontwikkeling en interne doorgroeimogelijkheden. Gebruik nieuwsbrieven, intranet, bijeenkomsten en social media om medewerkers te informeren over collega’s die een stap omhoog hebben gemaakt binnen de organisatie. Meld hierbij niet alleen dat medewerker X overstapt naar een ander team. Leg ook uit waarom hij deze stap maakt, en hoe de medewerker én de organisatie hiervan profiteren. Zo maak je voor medewerkers duidelijk dat ze niet per se van baan hoeven te wisselen voor extra doorgroeimogelijkheden.



Bron: www.careerbliss.com



Get Adobe Flash player

Reacties

18-06-2014

G. Castermans :

Talentontwikkeling voor medewerkers. Behalve opleidingskansen ook aandacht voor de invulling van het werk. Niet iedereen kan doorgroeien naar een andere en/of hogere functie. De kunst is de job interessant te maken en de medewerker waardevol verantwoordelijk te maken voor zijn job en de specifieke onderdelen daarin. Vergelijk hierin ook de verantwoordelijkheid van oudere medewerkers om het eigen kennen en kunnen over te brengen op de jongere generatie. Dit is deskundigheidsbevordering met als doel de kwaliteit en expertise binnen het bedrijf te houden. Talentontwikkeling is een sfeer welke door de hele organisatie uitgedragen wordt.

Plaats jouw reactie