Corporate story

Storytelling voor je bedrijf, is dat iets waar alleen uitgeverijen, contentmarketingbureaus of vertaalbureaus mee bezig zijn? Nee hoor, ook als jouw organisatie niets met schrijven van doen heeft, kun je gewoon een corporate story schrijven. Eerst weten wat een corporate story is, of waarom je er überhaupt aan zou beginnen? Dat leggen we je haarfijn uit. Daarna kun je gelijk aan de slag met een eigen corporate story met het stappenplan, een voorbeeld en onze tips.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is een corporate story?

Een beleidsdocument? Een promotiefilm? Nee, een corporate story is geen van beiden. Het is wel een verhaal over de essentie van je organisatie. Het vertelt wat de organisatie doet, waarom, waar het bedrijf vandaan komt en waar het heengaat. Dus onder andere de kernwaarden, missie en visie komen erin aan bod. Kortom, het is een stukje storytelling voor bedrijven waarmee je mensen bindt aan je organisatie. Daarmee bedoelen we niet alleen klanten, leveranciers en andere stakeholders. Juist ook alle medewerkers, en wie weet kun je ermee wel personeel werven? Daarnaast onderscheidt het de organisatie van concurrenten. Zo zie je maar, een corporate story is in ieder geval een belangrijk onderdeel van arbeidsmarktcommunicatie.

Waarom een corporate story?

Misschien staat er bij jouw bedrijf nog geen corporate story op papier, maar ben je wel benieuwd waarom je er een moet hebben. Of wie weet doet je organisatie al wel aan corporate storytelling, maar kan het bedrijfsverhaal best een upgrade gebruiken. Een corporate story is handig, bijvoorbeeld na een ingrijpende organisatieverandering. Het werkt dan als een kompas voor de toekomst. En merk je dat er een verschil zit tussen de identiteit en het imago van je bedrijf? Dan geeft een corporate story richting aan de interne en externe communicatie.

Er zijn nog meer redenen om een corporate story te schrijven. Als het tijd is om de bedrijfcultuur op te peppen, bijvoorbeeld. Dit betrekt medewerkers bij de kern van de organisatie. Ze kunnen hun eigen ervaringen delen en vertellen hoe ze zich verbonden voelen met het bedrijf. Dit is dan ook weer gunstig voor een sterkere employer branding. En wat dacht je van corporate storytelling, omdat je trots bent op de gehele onderneming? Het is een goede manier om jouw bedrijf te onderscheiden van de anderen.

Young Magazine

How to: corporate story schrijven

Wil je het liefst gewoon beginnen aan je eigen corporate story? Volg een snelle cursus storytelling voor bedrijven met onze stappen, dan kom je er vanzelf.

Stap 1: Kies je doelgroep

Misschien heb jij al duidelijk voor ogen dat je alleen je huidige medewerkers wilt aanspreken. Of schrijf je ook voor externe doelgroepen, zoals potentiële werknemers? Denk daar goed over na, want dit maakt een groot verschil voor de insteek van de corporate story.

Bijvoorbeeld, als je nieuw jong talent wilt werven, gebruik je een tone of voice die aansluit bij de belevingswereld van gen Z. Terwijl je voor oude rotten in het vak ook best wat vaktaal kunt gebruiken. Hoe dan ook, kader je doelgroep zodat de corporate story zo effectief mogelijk is.

Stap 2: Verzamel alle info

Voor je kunt gaan schrijven, zet je alle info over je bedrijf op een rijtje. Houd hierbij rekening met wat relevant is voor je doelgroep. Mogelijke relevante info is:

  • geschiedenis van het bedrijf;
  • missie en visie;
  • kernwaarden;
  • belangrijke prestaties;
  • verhalen die leven in de organisatie;
  • maatschappelijke betekenis van de organisatie;
  • bedrijfscultuur.

Stap 3: Schrijf het verhaal

Makkelijker gezegd dan gedaan? Misschien, maar vergeet niet de hulp van AI in te schakelen. Net zoals je ChatGPT voor recruitment kunt gebruiken, is deze tool jouw best friend bij het opzetten van de structuur voor je corporate story. Giet je het verhaal in de vorm van een sprookje? Of kies je ervoor om het bedrijfsverhaal als een soort reis te zien? Wees zo creatief als je zelf wilt, het kan allemaal.

Ook bij het schrijven zelf blijft AI een handige tool. Maar vergeet ook niet het verhaal persoonlijk te maken. Voeg bijvoorbeeld anekdotes en voorbeelden toe. Zo is het niet alleen maar een opsomming van feiten, maar wordt het ook echt een storytelling voor je bedrijf.

Stap 4: Presenteer je corporate story

Yes, het verhaal staat. Nu niet vergeten om er nog echt iets mee te doen. Begin eerst met de corporate story testen bij de doelgroep. Komt de boodschap over en bereik je ermee wat je wilt? Zorg dan dat medewerkers het verhaal op hun eigen manier kunnen vertellen. Geef bijvoorbeeld trainingen voor corporate storytelling van het verhaal. Verspreid de corporate story verder op verschillende manieren, bijvoorbeeld via het interne communicatiesysteem, presentaties en video’s.

Corporate story voorbeeld

Niets is fijner dan een voorbeeld corporate story. Dan weet je hoe anderen het doen en wie weet kun je een beetje spieken, uhm, inspiratie opdoen. We helpen je graag op weg en geven een kijkje in delen van de corporate story van YoungCapital. Die is onder andere verwerkt in onze pagina over de bedrijfscultuur en op de werken-bij pagina van YC.

Corporate story tips

Niets aan het toeval overlaten? Check dan onderstaande tips. Dan is je storytelling straks tiptop in orde en kunnen andere bedrijven een voorbeeld nemen aan de corporate story.

Tip 1: Betrek de hele organisatie

Een corporate story is dan wel een communicatie-instrument, maar komt niet alleen vanuit de afdeling communicatie. En het wordt ook niet alleen geschreven door een HR-medewerker of door het hogere management. Het is een verhaal dat voortkomt uit de hele organisatie en medewerkers moeten het ook kunnen navertellen. Betrek dus verschillende afdelingen bij het schrijven van de corporate story.

Tip 2: Duidelijke structuur

Houd vast aan een duidelijk begin, midden en eind. Hiermee help je de doelgroep de boodschap te volgen en te begrijpen.

Tip 3: Show don’t tell

Hiermee bedoelen we: in plaats van dat je zegt dat het bedrijf een platte organisatiestructuur heeft, beschrijf je voorbeelden waar dat uit blijkt. Of leg uit op welke manier afval wordt gerecycled, als je milieubewustheid in de corporate story naar voren wilt laten komen.

En eerlijk is eerlijk, we hebben het de hele tijd over een corporate story schrijven. Dat is in feite ook waar je mee begint. Maar bedenk ook hoe je het verhaal in een later proces wilt ondersteunen met foto’s of video’s.

Tip 4: Update de corporate story

Net zoals je organisatie door de jaren heen verandert, groeit ook de corporate story mee. Het is dus geen statisch document, maar een dynamisch verhaal. Check dus eens in de zoveel tijd of de corporate story nog klopt met het verhaal dat je wilt overbrengen.

Recruitment specialist

Recruitment struggles?

Is recruitment een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van recruitment experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat is een corporate story?

  • Corporatie story betekenis: het is een verhaal over de essentie van je organisatie. Het vertelt wat het bedrijf doet, waarom, waar de organisatie vandaan komt en waar die heengaat. Dit gebeurt door middel van storytelling.

  • Waarom is een corporate story belangrijk?

  • Een corporate story is belangrijk voor arbeidsmarktcommunicatie, want het is onder andere een manier om huidige en toekomstige medewerkers aan je bedrijf te binden.

  • Wat moet er in een corporate story?

  • In een corporate story kunnen verschillende onderdelen voorkomen. Denk aan de geschiedenis van het bedrijf, de missie en visie en de maatschappelijke betekenis van de organisatie. Zorg er in ieder geval voor dat onderwerpen aan bod komen die de doelgroep aanspreken.

  • Hoe schrijf je een goede corporate story?

  • Een goede corporate story schrijven is zo makkelijk nog niet. Volg ons stappenplan en je komt al een heel eind. Daarnaast vind je in dit artikel ook een aantal tips. Pas die toe voor een goede corporate story.

Alles over recruitment marketing