Sourcing

Rustig afwachten tot de ideale kandidaat op je vacature reageert is in deze krappe arbeidsmarkt vaak niet dé manier om aan goed personeel te komen. Wie graag het beste talent binnenhengelt doet aan sourcing: zelf actief kandidaten zoeken en benaderen. Hoe je dat aanpakt? Vertellen we je. Van de sourcing betekenis en een omschrijving van een goede sourcingsstrategie tot 5 handige sourcing tips, het komt allemaal voorbij op deze pagina.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is sourcing? De betekenis

Sourcing is het proactief op zoek gaan naar kandidaten tijdens het wervingsproces. Bij deze wervingsstrategie wacht je dus niet totdat iemand op je vacature reageert, maar benader je zelf mensen waarvan je denkt dat ze geschikt zijn voor de job. Sourcen kan bijvoorbeeld via bekenden, via LinkedIn of door (digitale) cv’s door te spitten op een jobboard. Daarnaast zijn er steeds meer handige sourcing tools die dit proces makkelijker maken. Gebruik bijvoorbeeld Boolean Search op LinkedIn of zet AI voor je aan het werk.

Wie zich bezighouden met sourcing? Recruiters. Sommige recruiters nemen zelf het hele wervingsproces van sourcing tot en met plaatsing op zich. Maar er zijn ook gespecialiseerde recruiters die niks anders doen dan geschikte kandidaten zoeken en benaderen. Dat zijn sourcers. Zij geven geschikte kandidaten vervolgens door aan recruiters die zich bezighouden met screenings, sollicitatiegesprekken en plaatsing.

Waarom sourcen?

Talent vinden voor je organisatie is tegenwoordig nogal, eh, een uitdaging. Wie in deze krappe arbeidsmarkt tóch graag goed personeel aan zich bindt, komt haast niet om sourcing heen. Door proactief op te treden vis jij de parels uit het aanbod, ben je de concurrent een stap voor en vul je vacatures. Tuurlijk zet je sourcing niet voor elke functie in. Grote kans dat je een prima administratief medewerker vindt door je vacature te plaatsen op je werken-bij website en een handvol jobboards. Die vacature voor senior softwareontwikkelaar daarentegen is een ander verhaal. Voor gevallen waarvan je voelt aankomen dat het lastig wordt om de juiste kandidaat te vinden, is sourcen dé oplossing.

Young Magazine

Voor- en nadelen van sourcing

Twijfel je nog of sourcing een geschikte wervingsstrategie is voor jouw organisatie of een specifieke vacature? Dat ontdek je vanzelf als je de voor- en nadelen tegen elkaar afweegt. We zetten de belangrijkste op een rij.

Voordelen sourcing

  • De kans dat je een geschikte kandidaat vindt stijgt enorm. Door middel van sourcing bereik je namelijk niet alleen werkzoekenden, maar ook latente kandidaten. Dat zijn mensen die niet actief op zoek zijn naar een baan, maar wel openstaan voor een nieuwe uitdaging. Zij hadden jouw vacature anders waarschijnlijk nooit gezien.
  • Met sourcen benader je alleen mensen die bij je vacature en organisatie passen. Deze eerste screening voorkomt dat je tijd verspilt aan interviews met oninteressante kandidaten.
  • Talenten hebben de mooie banen voor het uitkiezen. Als jij geen job aanbiedt, doet een ander bedrijf het wel. Door proactief te zijn ben je de concurrent voor en kan het zomaar dat een kandidaat toehapt. Een aantrekkelijk aanbod helpt daarbij natuurlijk ook.

Nadelen sourcing

  • Thanks, but no thanks… Bereid je voor op de nodige afwijzingen. Veel mensen die je benadert zijn helemaal niet op zoek naar een nieuwe baan en zitten dus eigenlijk niet op jouw bericht te wachten. Voordat je beet hebt ben je misschien zomaar tientallen berichten verder.
  • Lukraak zoveel mogelijk kandidaten benaderen is slecht voor de reputatie van je bedrijf. Benader daarom echt op maat. Kost even wat tijd, maar dan heb je ook wat.

Hoe ziet een goede sourcingsstrategie eruit?

Klinkt goed, dat sourcen, maar hoe pas je deze strategie zelf toe in je organisatie? Zomaar een groep mensen spammen op LinkedIn in de hoop dat er iemand tussen zit, is in ieder geval geen goed idee. Dat kost je veel tijd, levert weinig op en helpt met een peetje pech ook nog je reputatie nog naar de rats. Maar hoe dan? Een goede sourcingsstrategie ziet er bijvoorbeeld zo uit:

  1. Analyseer. Waar kun je mee scoren bij kandidaten? Oftewel: wat heb je te bieden dat kandidaten verleidt om op je bericht te reageren? Analyseer de openstaande vacature en je organisatie en bedenk waarmee je jouw aanbod aantrekkelijk maakt.
  2. Scan. Hoe zit het eigenlijk met de arbeidsmarkt en de concurrentie? Scan deze voordat je start met de sourcing. Zo kun je inschatten bij welke doelgroep je de hoogste slagingskans hebt.
  3. Plan. Tijd om een plan te maken. Hierin zet je onder andere hoe je je doelgroep benadert en van welke tools je gebruikmaakt. Ook denk je na over hoe je recruitmentproces eruitziet en verdeel je eventueel de taken.
  4. Source. Dit is het moment waarop je potentiële kandidaten daadwerkelijk zoekt en benadert. Bijvoorbeeld via LinkedIn, het profiel op een jobboard of het e-mailadres dat op een interessant cv staat.
  5. Beoordeel. Tonen een of meerdere kandidaten interesse? Beoordeel dan wie er écht bij jouw vacature passen. Dit kan bijvoorbeeld via een telefonische screening.
  6. Recruit. Interessante kandidaten neem je op in het recruitmentproces. Tijdens deze stap geef je als sourcer de kandidaat over aan de recruiter.

5 onmisbare sourcing tips

Voordat je de wereld van sourcing induikt hebben we nog 5 sourcing tips voor je. You can do this.

  • Misschien een inkoppertje, maar o zo belangrijk: zorg ervoor dat je kennis hebt over de rol waarvoor je werft. Die servicedesk medewerker heeft inderdaad kaas gegeten van ICT, maar dat betekent niet dat ie zit te wachten op een uitdaging als IT-architect.
  • Startende sourcer? Wees niet te terughoudend en stuur dat bericht gewoon als je denkt dat iemand geschikt is voor een vacature. Zeker op LinkedIn zijn mensen het gewend om benaderd te worden voor een leuke job.
  • We zeggen het nog maar een keer: ga voor persoonlijke sourcing. Kandidaten voelen zich alles behalve speciaal en gewild als ze het zoveelste copy-pastebericht in hun inbox aantreffen. Weg dus met die standaardmails en steek tijd en energie in sourcing op maat.
  • In het kader van persoonlijk sourcen: zet in je bericht een paar punten die aangeven waarom de persoon in kwestie geknipt is voor de vacature. Zo laat je zien dat je echt tijd hebt gestoken in de preselectie en deze persoon niet zomaar een berichtje stuurt.
  • Klets eens met je collega’s over de tools, systemen, afkortingen en meer manieren die zij gebruiken om te sourcen. Met de juiste handvaten maak je jouw zoektocht naar die ene kandidaat een stuk makkelijker.

Geen zin of tijd om zelf kandidaten te sourcen? YoungCapital heeft een goedgevulde database vol talent dat staat te trappelen om aan de slag te gaan. Wil je dat wij hen voor je benaderen? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Recruitment specialist

Recruitment struggles?

Is recruitment een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van recruitment experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat betekent sourcing?

  • Je komt de term steeds vaker tegen in recruitmentland: sourcing of sourcen. De betekenis: het proactief zoeken van kandidaten voor een vacature.

  • Wat is een sourcingsstrategie?

  • Dat is een wervingsstrategie waarbij je als organisatie zelf op zoek gaat naar de meest geschikte kandidaat voor een vacature of opdracht.

  • Wat doet een sourcer?

  • Een sourcer houdt zich bezig met sourcing: actief kandidaten zoeken en benaderen die mogelijk een match zijn met een openstaande vacature.

Alles over wervingsstrategieën